Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
03 januar 2022 07:56
Del på Facebook
I statsbudsjettet for 2022 kom det inn 130 millioner kroner ekstra til rassikring, hvorav halvparten skal gå hit til det som kalles Rogalands farligste vei, riksvei 13 ved Lovraeidet-Rødsliane. I oktober gikk det et stort steinras over veien. Foto: Peer Einar Klungtveit, Statens vegvesen / NTB
I statsbudsjettet for 2022 kom det inn 130 millioner kroner ekstra til rassikring, hvorav halvparten skal gå hit til det som kalles Rogalands farligste vei, riksvei 13 ved Lovraeidet-Rødsliane. I oktober gikk det et stort steinras over veien. Foto: Peer Einar Klungtveit, Statens vegvesen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Opptil 170 milliarder kroner trengs for å bøte på vedlikeholdsetterslep og etterslep på rassikring på veinettet i Norge, anslår trafikkorganisasjonen NAF.

Kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF mener vedlikehold og opprustning av veiene Norge har i dag må bli en hovedsak i 2022, og sier det haster for regjeringen å levere på dette løftet.

– Veiene skriker etter vedlikehold, sier hun i en pressemelding.

Hun sier medlemmene i Distrikts-Norge er krystallklare på at de ønsker at vedlikehold skal prioriteres høyere enn nye, store bompengefinansierte veiprosjekter.

I tillegg peker hun på at klimaendringer gjør behovet for rassikring og vedlikehold enda større.

– Mer ekstremvær og økt nedbør vil føre til flere skredhendelser og at det raser på nye steder. Derfor haster dette. Bedre vedlikehold og rassikring henger sammen, og er viktig for folks trygghet på hverdagsreisene, sier Ryste.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva er behovet for flytting? ÅDT ligg stabilt.
Terje Sundsbø 2 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrBehovet er langt større nå enn for 30-40 år siden. Fergeleiet ligger bokstavelig talt i sentrum av Molde, så ALL ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva er behovet for å flytte fergeleiet i Molde? Kor mykje av ÅDT på 2350 svinger kjem frå/til Molde sentrum? Utfordringa ...
Terje Sundsbø 7 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrMange år før tankene om Fergefri E39 ble lansert, var det forslag om å flytte fergeleiet i Molde ut av ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva er definisjonen av Molde sentrum, og kva er forskjellen på Molde og Sjøholt kva gjeld trafikk generert frå E39/E136? 
Terje Sundsbø 11 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
Hvordan vil Frank Sve (Frp) prioritere fergeavløsning for de to store og folkerike øyene Gossen og Otrøya sammen med andre ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse