Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 januar 2022 07:56
Del på Facebook
I statsbudsjettet for 2022 kom det inn 130 millioner kroner ekstra til rassikring, hvorav halvparten skal gå hit til det som kalles Rogalands farligste vei, riksvei 13 ved Lovraeidet-Rødsliane. I oktober gikk det et stort steinras over veien. Foto: Peer Einar Klungtveit, Statens vegvesen / NTB
I statsbudsjettet for 2022 kom det inn 130 millioner kroner ekstra til rassikring, hvorav halvparten skal gå hit til det som kalles Rogalands farligste vei, riksvei 13 ved Lovraeidet-Rødsliane. I oktober gikk det et stort steinras over veien. Foto: Peer Einar Klungtveit, Statens vegvesen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Opptil 170 milliarder kroner trengs for å bøte på vedlikeholdsetterslep og etterslep på rassikring på veinettet i Norge, anslår trafikkorganisasjonen NAF.

Kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF mener vedlikehold og opprustning av veiene Norge har i dag må bli en hovedsak i 2022, og sier det haster for regjeringen å levere på dette løftet.

– Veiene skriker etter vedlikehold, sier hun i en pressemelding.

Hun sier medlemmene i Distrikts-Norge er krystallklare på at de ønsker at vedlikehold skal prioriteres høyere enn nye, store bompengefinansierte veiprosjekter.

I tillegg peker hun på at klimaendringer gjør behovet for rassikring og vedlikehold enda større.

– Mer ekstremvær og økt nedbør vil føre til flere skredhendelser og at det raser på nye steder. Derfor haster dette. Bedre vedlikehold og rassikring henger sammen, og er viktig for folks trygghet på hverdagsreisene, sier Ryste.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 2 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse