Samferdselsutvalget sa onsdag ja til å ta over eierskapet for veilysanlegg langs 160 km. fylkesvei, opplyser fylkeskommunen.
Flere kommuner har bedt om at vei- og gatelys som står langs fylkesvei og blir driftet av kommunen, blir overført til fylkeskommunen.
Samferdselsutvalget vil åpne for at eiere av veilysanlegg som i dag tar imot driftsstøtte, eller som kunne mottatt driftsstøtte ut fra gjeldende regler, uten vederlag kan overføre sitt eierskap til fylkeskommunen.
Saken skal videre til fylkesutvalget og fylkestinget for endelig avgjørelse.
Stort vedlikeholdsetterslep
Møre og Romsdal fylkeskommune eier vel 3.471 km. fylkesvei, inkludert 188 km. gangs- og sykkelvei. Fylkeskommunen eier 230 km lysanlegg langs fylkesveiene.
Vedlikeholdsetterslepet på veilysanleggene er stort. Kartleggingen til Statens vegvesen i 2019 konkluderer med et beløp på nær 669 mill. 2019-kroner for 160 km. fylkesvei med tilskuddordning. Og ifølge fylkeskommunedirektøren sin saksfremlegg, så er dagens ressursbruk på 5,4 millioner kroner i året i tilskudd tilnærmelsesvis nok til å stoppe forfallet – det vil i stedet øke.
Får økonomiske konsekvenser
Dersom fylkeskommunen tar over 160 km veilysanlegg, får dette økonomiske konsekvenser:
- Spart tilskudd på om lag 5,4 mill. kroner per år
- Ekstra årlige driftskostnader (inkl. strøm) for 160 km veilysanlegg på 4,0 mill. kroner
- Framtidig kostnad for oppgradering av 160 km veilysanlegg på 669 mill. 2019-kroner
Fylkeskommunen vil etter dette kunne eie ca. 390 km. veilys langs fylkesvei. 397 km. veilys langs fylkesvei er eiet og driften av andre, uten fylkeskommunen sin medvirkning.