Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
03 mars 2022 09:59
Del på Facebook
Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Samferdselsutvalget sa onsdag ja til å ta over eierskapet for veilysanlegg langs 160 km. fylkesvei, opplyser fylkeskommunen.

Flere kommuner har bedt om at vei- og gatelys som står langs fylkesvei og blir driftet av kommunen, blir overført til fylkeskommunen.

Annonse
Annonse

Samferdselsutvalget vil åpne for at eiere av veilysanlegg som i dag tar imot driftsstøtte, eller som kunne mottatt driftsstøtte ut fra gjeldende regler, uten vederlag kan overføre sitt eierskap til fylkeskommunen.

Saken skal videre til fylkesutvalget og fylkestinget for endelig avgjørelse.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Stort vedlikeholdsetterslep

Møre og Romsdal fylkeskommune eier vel 3.471 km. fylkesvei, inkludert 188 km. gangs- og sykkelvei. Fylkeskommunen eier 230 km lysanlegg langs fylkesveiene.

Vedlikeholdsetterslepet på veilysanleggene er stort. Kartleggingen til Statens vegvesen i 2019 konkluderer med et beløp på nær 669 mill. 2019-kroner for 160 km. fylkesvei med tilskuddordning. Og ifølge fylkeskommunedirektøren sin saksfremlegg, så er dagens ressursbruk på 5,4 millioner kroner i året i tilskudd tilnærmelsesvis nok til å stoppe forfallet – det vil i stedet øke.

Får økonomiske konsekvenser

Dersom fylkeskommunen tar over 160 km veilysanlegg, får dette økonomiske konsekvenser:

  • Spart tilskudd på om lag 5,4 mill. kroner per år
  • Ekstra årlige driftskostnader (inkl. strøm) for 160 km veilysanlegg på 4,0 mill. kroner
  • Framtidig kostnad for oppgradering av 160 km veilysanlegg på 669 mill. 2019-kroner

Fylkeskommunen vil etter dette kunne eie ca. 390 km. veilys langs fylkesvei. 397 km. veilys langs fylkesvei er eiet og driften av andre, uten fylkeskommunen sin medvirkning.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu får bruke energi på å finne ut av Naturvernforbundet sitt formål.
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmålene du får. Er ikke det litt pinlig å representere Naturvernforbundet på en ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu er i det filosofiske hjørnet i dag. Du får ta deg ei misjonsferd, sville for sville,  og sjå kor ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrBurde ikke heller du alliere deg med Frank Sve (Frp)? I følge Hans-Peter Kaaresen blir jo Frank Sve (Frp) den ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrJernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de behandles likt?
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu får alliere deg med Sve og Frp når det gjeld miljøpolitikk.  Symboltunge som dei er.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse