Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
13 mars 2022 19:24
Del på Facebook
Økt oljepris vil kunne bety økte priser på flybilletter. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Økt oljepris vil kunne bety økte priser på flybilletter. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den høye oljeprisen gjør at vi trolig må forberede oss på et kraftig hopp i prisene på flybilletter i tiden som kommer, mener flyanalytiker.

– Billettprisene vil øke om fire til seks uker, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair AS til Nettavisen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Analytikere i Rystad Energy har anslått at oljeprisen vil kunne stige til hele 200 dollar fatet, mens bensin og diesel kan bikke 30 kroner per liter og kanskje gå så høyt som til 40 kroner som følge av krigen i Ukraina.

Normalt utgjør drivstoffprisene 25–30 prosent av kostnadene for et flyselskap, sier Elnæs. Med økt oljepris kan prisstigningen for flyreiser bli markant.

Han peker på at ikke-amerikanske flyselskaper normalt sikrer seg mot endringer i drivstoffprisene med langsiktige kontrakter, men at dette ikke har vært like normalt gjennom de siste to årene med koronapandemien.

Annonse
Annonse

– De norske har ikke inngått langsiktige kontrakter for drivstoff – så da vil konkurransebildet mellom dem bli ganske likt. De må betale det samme for drivstoffet, sier Elnæs.

Han peker på at dette er lite gunstig for et gjeldstynget flyselskap som SAS, mens internasjonale lavprisselskaper som Ryanair og Wizz Air på sin side har vært i en finansiell situasjon under pandemien som har gitt dem mulighet til å lande mer langsiktige drivstoffkontrakter.

I Norwegian og SAS sier de at de følger med på utviklingen og at dette er en utfordring for hele bransjen.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse