Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
19 april 2022 15:18
Del på Facebook
Det er nå en halv million elbiler på norske veier. Det gir økt pågang på hurtigladestasjoner som denne. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
Det er nå en halv million elbiler på norske veier. Det gir økt pågang på hurtigladestasjoner som denne. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Antall elbiler som ruller langs norske veier har nå passert 500.000, viser tall fra Norsk elbilforening.

Blant de 500.000 elbilene, er det flest av Nissan Leaf. Volkswagen e-Golf er på 2. plass og Tesla Model 3 på 3. plass, skriver Elbilforeningen i en pressemelding.

De mener tallene viser at den norske elbilsatsingen har vært en braksuksess.

– Elbil er nå blitt folkebilen. Den dominerer totalt i nybilmarkedet, og nå vokser også bruktbilmarkedet. Denne suksessen har vi nordmenn all grunn til å være stolte av. Utskiftingen av en forurensende bilpark er det mest effektive klimatiltaket vi har, og nå skal politikerne ta oss i mål. I 2025 skal ingen nye biler bruke bensin og diesel, sier Christina Bu i Elbilforeningen.

Elbiler har lenge dominert statistikken over nybilsalg. I 2021 var 64,5 prosent av nye biler solgt i Norge av denne typen. Hittil i år har andelen vært nærmere 80 prosent.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse