Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
02 mai 2022 08:29
Del på Facebook
Utenfor den britiske kysten har blant annet Equinor hatt vindfarmer i flere år. Før det kan settes ut vindturbiner på norsk sokkel, må miljøkonsekvensene undersøkes. SV ber om at arbeidet kommer i gang umiddelbart. Illustrasjonsfoto: Øyvind Gravås / Equinor / NTB
Utenfor den britiske kysten har blant annet Equinor hatt vindfarmer i flere år. Før det kan settes ut vindturbiner på norsk sokkel, må miljøkonsekvensene undersøkes. SV ber om at arbeidet kommer i gang umiddelbart. Illustrasjonsfoto: Øyvind Gravås / Equinor / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SV frykter miljøstudier kan forsinke utbyggingen av vindkraft til havs. De ber regjeringen sette i gang undersøkelsene umiddelbart.

Før man kan sette ut vindturbiner, må det gjennomføres omfattende miljøstudier av områdene det skal bygges i. SV vil starte dette arbeidet allerede til sommeren, skriver Dagens Næringsliv.

– Skal vi komme i gang med en forsvarlig satsing på havvind, hvor vi tar hensyn til natur, fiske og fiskerier, må vi komme i gang med en offentlig styrt kartlegging og forundersøkelser nå. Vi vet at det haster å få kuttet utslipp av klimagasser. Da forventer vi at regjeringen kommer med penger i revidert nasjonalbudsjett, sier stortingsrepresentant Lars Haltbrekken.

Regjeringen kan ikke love så rask oppstart som Haltbrekken ønsker. Statssekretær Elisabeth Sæther (Ap) i Olje- og energidepartementet sier de legger opp til at aktørene som får tildelt areal skal sende inn forslag til program for konsekvensutredning.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Havvindselskapet Vårgrønn frykter det kan koste dyrebar tid.

– Studier på fisk, trekkfugl og marine pattedyr krever datainnsamling over flere sesonger. Å vente til etter tildeling av areal vil forsinke datainnhentingen med flere år, sier Erik Mathias Dugstad, Vårgrønns direktør for samfunnskontakt.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Hans-Peter KaaresenSamferdsel prioriteres først av alt hos fylkespolitikerne – gratis ferge før skoler. Uten Møreaksen må fylket fortsatt drifte 2 ...
Terje Sundsbø 3 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrMiljøvennlig mobilitet betyr tilrettelegging for elbiler i distriktene – hvor offentlige transportmidler aldri kan bli et tilfredsstillende alternativ, verken økonomisk ...
Terje Sundsbø 5 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDet er Stortinget sitt privilegium å prioritere, herunder også hvordan de vil forsøke å nå klimamål. Slik som å redusere ...
Hans-Peter Kaaresen 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse