Green H planlegger etablering av hydrogenknutepunkt i Kristiansund for produksjon og levering av kortreist hydrogen til bruk for fartøy , transport og annet. Det er gjennomført et forprosjekt som konkluderer med at Kristiansund er meget godt egnet som lokasjon.
I løpet av kort tid ventes en beslutning fra Enova om Green H får den nødvendige støtten for å bygge anlegget.
ON Ocean Network og lokalt hydrogenknutepunkt
ON Ocean Network er en havserviceklynge med 63 bedrifter på Nordmøre. Deltakerne representerer hele verdikjeden fra rederier, speditører, vareeiere m.v. Bedriftene har sterkt fokus på innovasjon og bærekraftig utvikling. God, kortreist tilgang til hydrogen vil muliggjøre redusert fotavtrykk for mange bedrifter i nettverket.
Green H har valgt Kristiansund grunnet høyt aktivitetsnivå i maritim sektor og nærhet til forbrukerne av bi-produktene fra hydrogenproduksjon som er oksygen og spillvarme. Et lokalt anlegg vil ha konkurransedyktige priser fordi hydrogenet kan anvendes lokalt. Da kuttes behovet for transport av hydrogenet, og samtidig oppnås maksimal nytte av bi-produktene. Dette reduserer kostnadene for sluttbrukerne og eliminerer CO2 utslippene fra transport av hydrogen.
– For å lykkes med den grønne omstillingen og opprettholde våre konkurransefortrinn innen havservice er det viktig at det utvikles og realiseres nullutslippsløsninger for transportsektoren og lokal industri. Derfor er det av stor betydning for næringslivet på Nordmøre at det etableres et lokalt maritimt hydrogenknutepunkt i Kristiansund som kan sikre tilgjengelighet av hydrogen, sier leder for ON Ocean Network, Nils Erik Pettersen.
Nullutslippsløsninger hvor elektrifisering kommer til kort
Et maritimt knutepunkt vil bidra til å utløse store investeringer i hydrogenteknologi og null-utslippsløsninger der hvor elektrifisering ikke er hensiktsmessig. Dette er først og fremst i maritim sektor, men også innenfor industri og landbasert transport.
Rederiet Aquaship som har base i Kristiansund, eier og drifter en havbruksflåte med fôrbåter, slaktebåter, servicebåter og brønnbåter. De siste årene har selskapet utviklet flere konsepter for bruk av hydrogen om bord i skip, men planene har ikke blitt realisert, bl. a grunnet manglende tilgang på hydrogen.
– Et lokalbasert produksjonsanlegg med mulighet for direkte bunkring og utskiftning av konteinere som skissert av Green H, vil definitivt ha en positiv påvirkning når vi tar stilling til null-utslippsløsning på den eksisterende flåte og for nybygg, sier Sverre Taknes, CEO i Aquaship.