Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
15 juni 2022 11:12
Del på Facebook
Forbrukerrådet frykter at mange er for lojale mot strømleverandøren sin og lanserer tjenesten «Fakturasjekken» hvor forbrukere kan sjekke om de har en god eller dårlig strømavtale. Foto: Erik Johansen / NTB
Forbrukerrådet frykter at mange er for lojale mot strømleverandøren sin og lanserer tjenesten «Fakturasjekken» hvor forbrukere kan sjekke om de har en god eller dårlig strømavtale. Foto: Erik Johansen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forbrukerrådet lanserte onsdag en egen tjeneste hvor folk kan sjekke om de betaler mer for strømmen enn de behøver.

I en undersøkelse Norstat har gjort for Forbrukerrådet, svarer en av tre at det er to år eller mer siden sist de byttet strømavtale. 15 prosent av de spurte svarer at de aldri har byttet strømleverandør.

Annonse
Annonse

– Mange av disse betaler trolig mer for strømmen enn de må, skriver Forbrukerrådet, som har lansert en tjeneste kalt « Fakturasjekken » hvor alle kan sjekke om de har en god, middels eller dårlig strømavtale.

– Det er store forskjeller i påslagene til strømsalgselskapene. Selv om forbrukeren ikke får gjort så mye med selve strømprisen, kan det være gode penger å spare ved å bytte til en bedre og billigere avtale, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket.

Annonse
Annonse

Ved å legge inn postnummer, forbruk og kostnad uten nettleie fra siste strømfaktura får strømkundene vite om de har en god eller dårlig avtale. Det er også mulig å se hvem som har den beste prisen, slik at det er enklere å bytte leverandør.

Blyverket frykter at mange forbrukere er for lojale mot strømleverandøren sin.

– Vi har også en rekke eksempler på at prisene skrus opp, samtidig som mange av selskapene prakker på kundene unødvendige tilleggstjenester, slik som «grønn strøm», flyktige pristak og forsikringer som nesten aldri gjelder, som legger seg på toppen av regningen, sier hun.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 15 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmål du får. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?Representerer du virkelig Naturvernforbundet?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse