Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
16 juni 2022 06:21
Del på Facebook
Høyre-leder Erna Solbergs parti faller mest av alle på Nettavisens junimåling og får en oppslutning på 24,6 prosent. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Høyre-leder Erna Solbergs parti faller mest av alle på Nettavisens junimåling og får en oppslutning på 24,6 prosent. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Høyre faller mest og får 24,6 prosent oppslutning på Nettavisens junimåling. SV er målingens vinner og nærmer seg 10-tallet.

Høyres oppslutning på 24,6 prosent er 4,1 prosentpoeng lavere enn i maimålingen, men likevel 4,2 prosentpoeng over valgresultatet i fjor høst, skriver Nettavisen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Høyres tidligere regjeringspartner, Fremskrittspartiet, får 14,6 prosent, som er fram 1,2 prosentpoeng fra mai.

– Frp er i ferd med å ta en rolle som ligner litt på den Senterpartiet hadde før de kom i regjering. Nå er de talsperson for lavere strømpriser og bensinpriser, og er det tydeligste opposisjonspartiet i en del slike saker, sier valganalytiker og statsviter Svein Tore Marthinsen.

Senterpartiet fortsetter nedturen og ligger nå på 7 prosent. Det er tilbake 1,5 prosentpoeng fra mai og nesten en halvering fra valgresultatet i høst da partiet fikk 13,5 prosent. Arbeiderpartiet går fram 0,9 prosentpoeng til 22,2 prosent. Det er 4,1 prosentpoeng lavere enn valgresultatet.

Annonse
Annonse

Målingens vinner er regjeringens støtteparti SV. Partiet måles til 9,5 prosent, fram 2,4 prosentpoeng fra maimålingen.

Med KrF under sperregrensen og MDG over, glipper det borgerlige flertallet. Mandatberegningen gir Høyre, Frp, Venstre og KrF til sammen 80 mandater, fem mindre enn det som kreves for flertall.

For de øvrige partiene ser målingen slik ut: Venstre 4,6 prosent (-0,3), KrF 3,5 prosent (uforandret), MDG 4,3 (+1,1) og Rødt 5,7 (-0,4).

Målingen har en feilmargin mellom 1,3 og 3,1 prosentpoeng.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse