Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
10 juli 2022 10:40
Del på Facebook
Fyllingsgraden i vannmagasinene i sør er den laveste på 26 år og risikoen øker for strømrasjonering til vinteren.Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Fyllingsgraden i vannmagasinene i sør er den laveste på 26 år og risikoen øker for strømrasjonering til vinteren.Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fyllingsgraden i vannmagasinene i sør er den laveste på 26 år og risikoen øker for strømrasjonering til vinteren.

– Det er en ekstremsituasjon, sier konserndirektør Anders Gaudestad i Agder Energi til DN.

For hele strømområdet NO2, som omfatter Sørøst-Norge, er fyllingsgraden nå på 45,5 prosent. Den har ikke vært så lav på denne tiden av året siden 1996, ifølge NVE.

Forrige uke tok blant andre Senterpartiet og KrF til orde for stans i eksporten for å sikre nok vann til vinteren. Statnett anslo sist uke at det er en risiko på fem til 20 prosent for strømrasjonering til vinteren.

–Vi følger tett med på kraftsituasjonen fra dag til dag, og jeg vil ikke utelukke at det kan være aktuelt å innføre tiltak. Men det er viktig at valgene vi tar er gjennomtenkte, sier olje- og energiminister Terje Aasland til DN.

Mulige tiltak vil være å legge midlertidige begrensninger på kraftprodusentenes magasindisponering eller å innføre eksportrestriksjoner, opplyser statsråden. Departementet åpner også for en kombinasjon av disse to tiltakene.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 15 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse