Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
10 juli 2022 20:09
Del på Facebook
Prisen for sløyd og hodekappet fryst torsk har i hele vår ligget over 50 kroner kiloen, i noen perioder opp mot 60 kroner. Det er 15-20 kroner høyere enn i fjor.Illustrasjonsfoto: Audun Braastad / NTB
Prisen for sløyd og hodekappet fryst torsk har i hele vår ligget over 50 kroner kiloen, i noen perioder opp mot 60 kroner. Det er 15-20 kroner høyere enn i fjor.Illustrasjonsfoto: Audun Braastad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Torskeprisen har aldri vært høyere. Ukraina-krigen, sanksjoner og lavere kvoter har ført til en intens kamp om råstoffet.

Situasjonen har bidratt til rekordhøye torskepriser. Prisen for sløyd og hodekappet fryst torsk har i hele vår ligget over 50 kroner kiloen, i noen perioder opp mot 60 kroner. Det er 15-20 kroner høyere enn i fjor, skriver E24.

Det går blant annet utover de britiske fish & chips-aktørene. Den britiske næringen har de siste tiårene vært avhengig av torsk fra Russland og Norge. Ukraina-krigen er blant grunnene som skaper problemer. De mangler torskefileter, og de som er tilgjengelige, koster mer enn noen gang.

– Det er en grense for hvor mye vi kan øke prisen på porsjonene før kundene velger andre produkter, sier leder Andrew Crook for bransjeorganisasjonen National Federation of Fish Friers (NFFF) til avisa.

Annonse
Annonse

Fish & chips-selgerne ønsker fryste fileter. Dette produktet er enda dyrere enn hel fisk. De siste månedene har norske eksportører fått over 100 kroner per kilo torskefilet.

Fiskeanalytiker Finn-Arne Egeness hos Nordea ser samtidig ingen prisnedgang i horisonten.

– Det er en enorm global konkurranse om råstoffet. Det kommer fiskerne til gode, men fører til økte priser for forbrukerne, sier han.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse