Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
03 august 2022 18:33
Del på Facebook
Mange har mistet livet i trafikken i år. Vegvesenet sier de vurderer å sette ned fartsgrenser på enkelte strekninger. Foto: Lise Åserud / NTB
Mange har mistet livet i trafikken i år. Vegvesenet sier de vurderer å sette ned fartsgrenser på enkelte strekninger. Foto: Lise Åserud / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vegvesenet sier det er aktuelt å sette ned fartsgrensen for å forhindre flere dødsulykker på norske veier.

– Vi håper at det kan være et tiltak på enkelte strekninger der farten kan være for høy og at det kan gi en effekt å sette ned farten, forteller Nils Karbø, fungerende divisjonsdirektør for transport og samfunn i Statens vegvesen til TV 2.

– For eksempel fra 80 til 70 på landevei enkelte steder.

Så langt i år har 73 personer omkommet i trafikken, sammenlignet med 80 personer i hele fjor.

Annonse
Annonse

– August er tradisjonelt en måned med mange alvorlige ulykker. Derfor blir vi bekymret for august når vi ser den trenden som har vært, sier Kaarbø.

Vegvesenet har tidligere varslet økt bruk av fotobokser for å få forhindre trafikkulykker.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse