Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
24 august 2022 11:16
Del på Facebook
I fjor ble advokatutgifter til over 3.000 nabokrangler dekket over boligforsikringen av forsikringsselskapene i Norge. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
I fjor ble advokatutgifter til over 3.000 nabokrangler dekket over boligforsikringen av forsikringsselskapene i Norge. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nabokrangling koster forsikringsselskapene 40 millioner kroner årlig i kostnader til juridisk hjelp. Ofte krangles det om tujahekker og trær som skaper skygge.

I fjor ble advokatutgifter til over 3.000 nabokrangler dekket over boligforsikringen av forsikringsselskapene i Norge.

Ifølge beregninger fra forsikringsselskapet If koster nabotvister hvert år rundt 40 millioner kroner til juridisk hjelp.

Rettshjelpsdekning, som mange bruker når forholdet til naboen går helt i stå, inngår som en del av husforsikringen. Her er det som regel en øvre beløpsgrense på 100.000 kroner til juridisk hjelp.

Annonse
Annonse

– Antallet nabokrangler har holdt seg ganske stabilt de siste 15 årene, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Han forteller at saker som ofte går igjen, er tvister om trær som kaster skygge, hekker som er for høye og nabogrenser som er uklare.

– Krangler om atkomst- og bruksrettigheter på private veier og gangveier går også igjen. Støy fra naboen og bygging av sportsboder og garasjer opptar mange, og på dette området er det mange krangler, sier Clementz.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse