Annonse
NTB
Artikkel
NTB
25 august 2022 08:11
Del på Facebook
Et fly fra Norwegian går inn for landing i starten av sommerferien. Økt etterspørsel etter to år med lammende pandemi, sørget for en kraftig økning i flyselskapets resultat for andre kvartal. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Et fly fra Norwegian går inn for landing i starten av sommerferien. Økt etterspørsel etter to år med lammende pandemi, sørget for en kraftig økning i flyselskapets resultat for andre kvartal. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kraftig økning i etterspørselen etter flyreiser på forsommeren bidro til at Norwegian fikk et overskudd før skatt på 1,2 milliarder kroner i andre kvartal.

– Dette kvartalet viser at vi er tilpasningsdyktige, og at vi raskt kan justere driften til en økende etterspørsel. Jeg er spesielt glad for at vi er i toppsjiktet på regularitet, sier konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Resultat før skatt (EBT) i andre kvartal ble 1.248 millioner kroner, mot nesten 2.779 millioner kroner i samme kvartal i fjor. I år er resultatet sterkt påvirket av en kraftig økning i etterspørselen, men dras ned av høye drivstoffpriser og en tilbakeføring på over 2 milliarder kroner av forskuddsbetaling i forbindelse med flykjøp.

Resultat før skatt i fjor var sterkt påvirket av positive virkninger av restruktureringen selskapet var inne i.

Selskapet fløy 5 millioner passasjerer i kvartalet og hadde en omsetning på 4,87 milliarder kroner. Driftsresultatet endte på 1,36 milliarder kroner i årets andre kvartal.

Fortsatt krevende

Andre kvartal i år er perioden før hovedkonkurrenten SAS ble rammet av streik. Det er hovedsakelig økt behov for flyreiser etter to år med lammende pandemi som er driveren bak milliardoverskuddet, ifølge kvartalsrapporten.

– Det er fortsatt en krevende tid for luftfarten, med kapasitetsutfordringer ved en rekke flyplasser i Europa, og vi har hatt flyteknikerstreik i Norge, sier Karlsen.

Annonse
Annonse

Driftsutgiftene i andre kvartal er mer enn doblet. De økte med 115 prosent fra forrige kvartal, først og fremst som følge av økning i drivstoffprisene. De kommer også til å påvirke årsresultat for 2022 negativt, varsler selskapet.

– Det rådende makroøkonomiske klimaet er uforutsigbart, med økte energi- og drivstoffpriser, inflasjonspress, valutasvingninger og potensielle effekter av forstyrrelser i den globale forsyningskjeden. Slike faktorer kan få en betydelig innvirkning på Norwegians drift og økonomiske resultater, heter det i selskapets egen risikoanalyse,

Utvider flåten

Norwegian har nå en flåte på 65 fly, men vil utvide til 70 fly i løpet av året. Innen utgangen av neste år skal Norwegian ha utvidet flåten med ytterligere 15 fly.

– Når vi nå ser fremover, er Norwegian godt posisjonert til å forbli et ledende nordisk flyselskap. Bestillingene av flybilletter fram mot høstferien er oppløftende, sier Karlsen.

Norwegian kunngjorde i andre kvartal en avtale med Boeing om kjøp av 50 Boeing 737 MAX 8-fly som skal leveres i perioden 2025 til 2028. Leveringstiden sammenfaller med utløp av eksisterende leasingavtaler og innebærer en begrenset økning av selskapets flyflåte. Avtalen inkluderer en opsjon om kjøp av ytterligere 30 fly.

– Avtalen med Boeing er viktig når vi skal skrive det neste kapitlet om Norwegian, sier Karlsen.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 2 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse