Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
30 august 2022 10:28
Del på Facebook
Staten tar mesteparten av laderegningen for landets rundt 500.000 elbileiere når de lader hjemme. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Staten tar mesteparten av laderegningen for landets rundt 500.000 elbileiere når de lader hjemme. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Med dagens strømpriser tar staten mesteparten av laderegningen for landets rundt 500.000 elbileiere når de lader bilen hjemme.

– Uten strømstøtte hadde ladingen av elbilen blitt rådyr, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i Naf i en pressemelding.

Lader du en Volkswagen ID. 4 fra 0 til 100 prosent hjemme når spotprisen er 6 kroner per kilowattime (kWh), koster det 623 kroner inkludert elavgift, moms og nettleie uten strømstøtte. Prisen med strømstøtte er 164 kroner.

– Hvis spotprisen er seks kroner, vil strømstøtten dekke mesteparten av laderegningen, sier Sødal.

Ifølge Naf redder strømstøtten elbilsatsingen i Norge. Uten støtten kunne prisen på å lade hjemme blitt et hinder som bremset overgangen til elbiler i Norge, mener organisasjonen.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet er det eg har sagt. Fergefri veg til Otrøya er i realiteten ein konsekvens av fergefri E39 frå Ålesund ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDen raskeste traséen for Møreaksen går over Otrøya – det er ingen premiss for fergefri E39. Som en konsekvens av ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDersom premisset er at E39 skal først og framst legge til rette for fergeavløysing til Otrøya og Gosssen er argumentrekka ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNår du ikke har argumenter til artikkelen, så skriver du om noe helt annet. Les innlegget til Rasmussen en gang ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse