Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
30 august 2022 11:28
Del på Facebook
Vegvesenet understreker at det ikke er noe krav om å skifte ut tidligere førerkortmodeller i kredittkortstørrelse. Foto: Alf Simensen / NTB
Vegvesenet understreker at det ikke er noe krav om å skifte ut tidligere førerkortmodeller i kredittkortstørrelse. Foto: Alf Simensen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Alle som bestiller nytt førerkort, vil fra 1. september får et som har ny design. Samtidig går det mot slutten for laminerte papirførerkort.

– Den nye førerkortdesignen gir økt sikkerhet mot forfalskning og er lettere å kontrollere, opplyser forteller senioringeniør John Erik Kristiansen i Statens vegvesen i en pressemelding.

Annonse
Annonse

Vegvesenet understreker at det ikke er noe krav om å skifte ut tidligere førerkortmodeller i kredittkortstørrelse. Derimot er de store rosa plastlaminerte papirførerkortene (Wien-modell 1-2) ikke gyldige etter nyttår og må fornyes innen 1. januar 2023.

De nye førerkortene er produsert i polykarbonat og har samme format som dagens førerkort – kredittkortstørrelse.

Annonse
Annonse

I de nye førerkortene er det er lagt inn flere nye sikkerhetselementer, slik som blant annet et optisk variabelt sikkerhetselement, sikkerhetsmønster, unikt serienummer og en QR-kode. I mikroteksten på baksiden av førerkortet finner man nå kvenfolkets sang «Hyvän illan».

– Førerkortet har ny design med nasjonalmerket plassert i øverste venstre hjørne og er trykt med et optisk variabelt blekk som skifter fra grønt til blått når man betrakter kortet fra forskjellige vinkler. På forsiden av førerkortet vil det være to identiske bilder, ett i liten og ett i større utgave av innehaver. Dette skal bidra til enklere kontroll av kortets ekthet, sier John Erik Kristiansen.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 30 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse