Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
06 oktober 2022 13:33
Del på Facebook
Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Folla bru var en flaskehals for tømmertransporten. Nå står en ny bru klar, og den tåler en totalvekt på 60 tonn.

Mandag er det offisiell åpning av nye Folla bru på fv. 65.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Møre og Romsdal fylkeskommune er veieier og fikk 20 millioner kroner i støtte for å gjøre utbedringer. Pengene kom fra en statlig tilskuddordning som gikk til å finansiere utbedring av fylkesveier for tømmertransport som ikke tålte 60 tonn totalvekt.

Tåler 60 tonn totalvekt

– Folla bru tåler nå modulvogntog og tømmertransport med totalvekt på 60 tonn, sier byggeleier Morten Ugelstad i Møre og Romsdal fylkeskommune. Han forteller videre at nye og gamle Folla bru er en samvirkebru: – Utfordringen med den gamle var at bindingen mellom stålbjelker og betong ikke hadde tilstrekkelig kapasitet, som igjen førte til at Folla bru hadde nedsatt bereevne.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Folla bru ligger i Surnadal kommune, vel en kilometer sør for grensen til Trøndelag.

Ett år med arbeid

Arbeidet med Folla bru startet i september i 2021 og entreprisen har kostet i underkant av 29 millioner kroner inkl. mva. Hovedentreprenør har vært B&B Entreprenør AS. Underentreprenører har vært A. Kvam AS, Proff ALER&IT, Mesta AS og Nidaros oppmåling.

– Alle entreprenørene er lokale, og vi er veldig fornøyd med arbeidet som er utført, sier byggeleier Morten Ugelstad i Møre og Romsdal fylkeskommune.

Etter åpningen mandag vil det stå igjen noe arbeid med blant annen fjerning av interimvei og opprettelse av sideterreng. Arbeidet er beregnet å være ferdig i løpet av uke 44.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse