Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
02 november 2022 06:20
Del på Facebook
Statsminister Jonas Gahr Støre har denne uken deltatt på Nordisk råds sesjon i Helsingfors, hvor samarbeid har vært et viktig tema. Støre frykter imidlertid at Europa er på vei inn i en tid der fellesskapet havner i bakgrunnen. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Statsminister Jonas Gahr Støre har denne uken deltatt på Nordisk råds sesjon i Helsingfors, hvor samarbeid har vært et viktig tema. Støre frykter imidlertid at Europa er på vei inn i en tid der fellesskapet havner i bakgrunnen. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) frykter energikrisen vil føre til mer alenegang i Europa. Selv har Norge høstet kritikk for å ville kutte i krafteksporten.

– I den kritiske situasjonen vi er i nå, med høye strøm- og gasspriser som rammer vanlige folk, industri, arbeidsplasser og økonomi, er det en fare for at vi alle blir mest opptatt av nasjonale forhold og hvordan vi sørger for egen kraftforsyning, sier Støre til NTB.

Annonse
Annonse

Han har denne uken deltatt på et nordisk toppmøte i Helsingfors sammen med statsministrene i Sverige, Finland og Island.

Der har samarbeid på tvers av landegrensene stått sentralt, men Støre frykter vi går inn i en tid der europeisk fellesskap havner i bakgrunnen.

– Krampetrekning

Energikrisen kan fort føre til at hvert land setter seg selv først, forklarer han.

– Det skjer en krampetrekning inn mot hvert land. Det er forståelig, men det er en utfordring for Europa.

– Jeg tror europeiske ledere vet at hvis hvert land begynner å gjøre sitt for seg, så vil alle tape, men det er en kommunikasjonsutfordring å få fram at vi må finne løsninger på dette sammen.

Roser EU-initiativ

Men energikrisen har også vist at EU-samarbeidet fungerer, mener Støre.

Han viser til at gassprisen nå er tilbake på samme nivå som før krigen i Ukraina, selv om prognosene tyder på at den vil stige igjen.

– Det er verdt å få med seg hvor langt samarbeidet i EU er kommet. EU-lederne har klart å få ned prisene og har tatt en del felles grep som har roet ned markedet. Det har vi samarbeidet med dem om, sier Støre.

Varslet eksportbrems

Selv har Norge planer om å kutte i strømeksporten til Europa. Regjeringen varslet i sommer at det jobbes med en «styringsmekanisme» som skal sikre Norge nok strøm i krisetider.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Helt konkret er det snakk om en ordning der eksporten automatisk reduseres når fyllingsgraden i flerårsmagasinene blir for lav.

Eksportbremsen har høstet kritikk fra systemoperatører i Sverige, Danmark og Finland, som frykter at andre land vil følge etter. Det finske nettselskapet Fingrid har beskyldt Norge for å opptre nasjonalistisk. Også EU har advart.

– Ikke opplevd kritikk

Støre sier på sin side at han har blitt møtt med forståelse for Norges planer om å kutte i strømeksporten til Europa.

– Jeg har ikke opplevd noen kritikk av det, sier Støre.

– Alle forstår hva dette handler om. Norge har et helt særegent energisystem med tusen vannmagasiner. I Europa fyller de nå opp gassmagasinene. Det er omtrent det vi gjør, i litt mer beskjeden grad, sier han.

Lover fortsatt samarbeid

Støre understreker at Norge står ved sin forpliktelse om å ha kraftutveksling med nabolandene.

– Alle nordiske land har nytt godt av det felles kraftmarkedet.

Støre trekker linjene tilbake til 1960-tallet, da hans forgjenger Einar Gerhardsen og Sveriges statsminister Tage Erlander for første gang ble enige om å utveksle kraft.

– Hvis hvert land skulle ha sitt eget lukkede system, måtte vi bygd ut enorme reserver for å klare å møte tider med mangel. Nå har vi klart å balansere dette på en god måte, og det samarbeidet må vi ta vare på, sier Støre.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse