Annonse
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
02 november 2022 06:22
Del på Facebook
 Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) var tirsdag med på befaring sammen med tolldirektør Øystein Børmer i havna i Tromsø, hvor flere russiske fiskefartøy ligger til kai. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB
 Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) var tirsdag med på befaring sammen med tolldirektør Øystein Børmer i havna i Tromsø, hvor flere russiske fiskefartøy ligger til kai. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB

EU-landene har stengt havnene helt for russiske skip. Men i Norge lar vi fortsatt russiske fiskefartøy legge til – mot at de blir grundig gjennomsøkt.

– Du merker det er en annen stemning om bord enn før. Det russiske mannskapet er mer reserverte når de tar imot oss, og stemningen er mer trøkket, sier seksjonssjef Ragnar Dahl hos Tollvesenet i Tromsø til NTB.

Nå følger mannskapet de norske tollerne på runden gjennom hele båten. Det gjorde de ikke før.

– De er mye mer nysgjerrige på det vi gjør, sier førstetollinspektør Ola-Morten Kristoffersen.

Tre havner tar imot russiske skip

Han og tollerkollegaene går nå om bord og kontrollerer alle de russiske fiskefartøyene som legger til kai i Tromsø. Det er snakk om flere skip hver uke.

I tillegg kommer en rekke skip inn til Kirkenes og Båtsfjord som er de eneste andre havnene i Norge hvor russiske skip nå får lov å anløpe.

Tirsdag morgen lå flere trålere til kai i Tromsø, og de lokale tollerne ga en gjennomgang av hvordan kontrollene foregår.

– Tidligere var vi i større grad opptatt av å kontrollere hva de hadde med seg inn i landet, men nå ser vi mer på hva som går ut, sier Dahl.

Tollinspektørene forteller at de tidligere kanskje kunne finne partier med sigaretter og andre smuglervarer om bord på de russiske fiskebåtene.

Eksportkontroll av fiskebåtene

Nå er de på jakt etter varer som er på sanksjonslistene mot Russland, og som det ikke er lov å ta med seg fra Norge. Skipene blir kontrollert nærmere avreise enn ved ankomst.

– Det dreier seg om eksportkontroll. Å unngå at norsk næringsliv blir brukt for å levere varer du ikke ønsker skal til Russland, sier tolldirektør Øystein Børmer til NTB.

6. oktober strammet regjeringen inn på regelverket for de russiske fiskefartøyene. Etter dette er det kun tre norske havner de kan besøke, og alle båtene skal kontrolleres fysisk.

Norge skiller seg fortsatt ut fra EU-landene, hvor alle russiske skip nektes tilgang til havnene.

annonse

– Det er viktig å tillate disse fiskefartøyene for å opprettholde det norsk-russiske fiskerisamarbeidet, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum, som tirsdag var innom på befaring hos tollerne.

Reservedeler stoppet

Tolldirektøren mener at kontrollene nå er så grundige, at risikoen for sanksjonsbrudd fra de russiske fiskeskipene i stor grad er lukket.

– Når vi gjennomfører kontroller finner vi smått og stort. Så langt har vi ikke avdekket noe jeg vi vil beskrive som dramatisk. Men det er løpende diskusjon. Vi må avklare regelverket, som er relativt nytt, sier Børmer.

Han påpeker at det hovedsakelig ikke er små varer de er ute etter.

– Dette en forholdsmessig tungvint måte å frakte ting på. Så hvis det er snakk om to mikrochip, så tror jeg de vil finne andre måter å frakte det på enn på disse skipene, sier han.

Og hvis det er større partier, er det lettere å finne dem.

– Vi er ikke nødvendigvis på jakt etter det du kan finne under hodelua. Men hvis det er paller med teknologi som er på restriksjonslistene, så kan jo det fraktes med trålere, sier han.

Tollerne går gjennom hele skipet

De russiske skipene må varsle på forhånd hvilke varer de skal eksportere, og så blir denne informasjonen vurdert opp mot annen informasjon tollvesenet har, og deretter hva tollerne finner om bord.

Seksjonssjefen i Tromsø forteller at de har holdt igjen en del varer som følge av sanksjonene, blant annet reservedeler som står på sanksjonslistene. Og rørdeler.

– Da blir det ikke tillatt tatt om bord i fartøyet, og lagt på tollager, sier han.

Tollerne saumfarer hele fartøyet, som ofte er relativt store. Både lugarer, fellesarealer, og arbeidsområdet.

– Det er veldig ressurskrevende. Mannskapet kjenner jo båtene mye bedre enn oss, sier Ola Morten Kristoffersen.

(©NTB)

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Lama Vik 1 måneder siden Aksekamper i valgkampen
Kva meiner du her, Hofset? "Frykten er at SVV fortsatt forsøker å skjule sannheten når den lovpålagte KS2-kontrollen gjennomføres ved avslutning ...
Lama Vik 1 måneder siden Mulighetenes akse – Romsdalsaksen!
Kva med eit kompromiss, Hofset? Vi bygger Møreaksen konvensjonelt, og så blir Langfjordsambandet pilot for senketunnell? Då er vi kvitt ...
jon ingar eik 1 måneder siden Ei fylkeskommune i «sus og i dus»
Begynn med og flytte ut den politiske kameraderi bedriften Statens Veivesen ut i fra Molde, kanskje helt ut av Fylket,  ...
Terje Sundsbø 1 måneder siden Hemmelighold og bortforklaringer fra SVV
@Rolf Erik PedersenMed gratis ferger vil fergeavløsningsmidlene for Møreaksen øke, og bompengene minke.En rabattert billett på ferga mellom Molde og Vestnes koster ...
Rolf Erik Pedersen 1 måneder siden Hemmelighold og bortforklaringer fra SVV
@Terje SundsbøTror vi må forholde oss til realiteten at Møreaksen, og Tautratunellen vil bli alt for dyr å bruke.Må nok ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte