Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
28 november 2022 06:04
Del på Facebook
SAS-ledelsen og de kabinansatte går i frivillig mekling mandag. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
SAS-ledelsen og de kabinansatte går i frivillig mekling mandag. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De kabinansatte og SAS-ledelsen setter seg mandag ned til frivillig mekling i et forsøk på å bli enige om en ny tariffavtale.

Rundt 500 kabinansatte kan gå ut i streik om partene ikke blir enige, skriver FriFagbevegelse.

– Vi har hele tiden en intensjon om å forsøke å lande en avtale, men det er to parter og foreløpig har vi ikke sett noe på bordet som vi kan signere på, skriver forbundsleder Elin Roverudseter i Kabinansattes forbund i en tekstmelding til NTB.

– Vi har fortsatt håp om å komme til enighet, skriver hun, og legger til at de vil vite mer etter at dagen er omme.

Vil ikke godta lønnskutt

Etter at pilotene ble enige med SAS etter streiken i sommer, var turen kommet til de kabinansatte å forhandle en ny tariffavtale. Kabinansattes forbund, som representerer 500 medlemmer, var tidligere i høst i forhandlinger med SAS-ledelsen. Partene kom ikke i mål. Nå gjør de et siste forsøk gjennom frivillig mekling.

Det er ikke kjent hva stridspunktene står om konkret, men det skal handle om både en ny kollektivavtale og effektiviseringer. Roverud har tidligere vært klar på at de ikke har mer å gå på for verken lønn eller arbeidstid.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Vi godtar ikke å gå ned i lønn nok en gang. Det er egentlig helt uaktuelt med en lønnsreduksjon i et yrke som allerede er definert som et lavlønnsyrke, uttalte hun til FriFagbevegelse i forkant av forhandlingene.

Forsøker å finne løsning

Det er i utgangspunktet satt av én dag til frivillig mekling. Lykkes det ikke å komme fram til en avtale, går det videre til tvungen mekling. Om heller ikke det fører fram, kan det ende med streik.

– Vårt fokus er å finne en løsning så raskt som mulig. Av respekt for prosessen ønsker vi ikke å kommentere mer på dette tidspunktet, skriver pressesjef Tonje Sund i SAS i en tekstmelding.

Pilotstreiken i sommer pågikk i 15 dager og kostet selskapet 1,4 milliarder svenske kroner. 900 piloter var i streik i Norge, Sverige og Danmark, og 380.000 passasjerer ble rammet.

SAS-sjef Anko Van der Werff sa forrige uke til Dagens Næringsliv at en ny avtale med de kabinansatte må på plass raskt. På nyåret skal redningsplanen SAS Forward tre i kraft, og det inkluderer mål om å kutte 7,5 milliarder svenske kroner årlig i kostnader.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse