Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
28 november 2022 06:04
Del på Facebook
SAS-ledelsen og de kabinansatte går i frivillig mekling mandag. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
SAS-ledelsen og de kabinansatte går i frivillig mekling mandag. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De kabinansatte og SAS-ledelsen setter seg mandag ned til frivillig mekling i et forsøk på å bli enige om en ny tariffavtale.

Rundt 500 kabinansatte kan gå ut i streik om partene ikke blir enige, skriver FriFagbevegelse.

– Vi har hele tiden en intensjon om å forsøke å lande en avtale, men det er to parter og foreløpig har vi ikke sett noe på bordet som vi kan signere på, skriver forbundsleder Elin Roverudseter i Kabinansattes forbund i en tekstmelding til NTB.

– Vi har fortsatt håp om å komme til enighet, skriver hun, og legger til at de vil vite mer etter at dagen er omme.

Vil ikke godta lønnskutt

Etter at pilotene ble enige med SAS etter streiken i sommer, var turen kommet til de kabinansatte å forhandle en ny tariffavtale. Kabinansattes forbund, som representerer 500 medlemmer, var tidligere i høst i forhandlinger med SAS-ledelsen. Partene kom ikke i mål. Nå gjør de et siste forsøk gjennom frivillig mekling.

Det er ikke kjent hva stridspunktene står om konkret, men det skal handle om både en ny kollektivavtale og effektiviseringer. Roverud har tidligere vært klar på at de ikke har mer å gå på for verken lønn eller arbeidstid.

Annonse
Annonse

– Vi godtar ikke å gå ned i lønn nok en gang. Det er egentlig helt uaktuelt med en lønnsreduksjon i et yrke som allerede er definert som et lavlønnsyrke, uttalte hun til FriFagbevegelse i forkant av forhandlingene.

Forsøker å finne løsning

Det er i utgangspunktet satt av én dag til frivillig mekling. Lykkes det ikke å komme fram til en avtale, går det videre til tvungen mekling. Om heller ikke det fører fram, kan det ende med streik.

– Vårt fokus er å finne en løsning så raskt som mulig. Av respekt for prosessen ønsker vi ikke å kommentere mer på dette tidspunktet, skriver pressesjef Tonje Sund i SAS i en tekstmelding.

Pilotstreiken i sommer pågikk i 15 dager og kostet selskapet 1,4 milliarder svenske kroner. 900 piloter var i streik i Norge, Sverige og Danmark, og 380.000 passasjerer ble rammet.

SAS-sjef Anko Van der Werff sa forrige uke til Dagens Næringsliv at en ny avtale med de kabinansatte må på plass raskt. På nyåret skal redningsplanen SAS Forward tre i kraft, og det inkluderer mål om å kutte 7,5 milliarder svenske kroner årlig i kostnader.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse