Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
01 desember 2022 14:06
Del på Facebook
Riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen sier at statlige selskaper ikke skal være lønnsledende. Foto: Javad Parsa / NTB
Riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen sier at statlige selskaper ikke skal være lønnsledende. Foto: Javad Parsa / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Topplederne i 20 av 40 statlige selskaper har de siste årene hatt en høyere lønnsvekst enn arbeidstakere ellers, viser en ny rapport fra Riksrevisjonen.

– Vi merker oss at mange daglige ledere fortsatt har betydelig lønnsvekst. Forventningene til moderasjon er tydelige, og styrene og eiere i statlige selskaper må ta dette innover seg, sier riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen.

Annonse
Annonse

Undersøkelsen viser at toppsjefene i 20 av 40 heleide statlige selskaper mellom 2018 og 2021 i snitt hadde høyere lønnsvekst enn ellers i samfunnet.

– Lønna skal være konkurransedyktig for å sikre nødvendig kompetanse, men ikke lønnsledende sammenlignet med tilsvarende selskaper, sier Schjøtt-Pedersen.

Mener lønnsveksten skader tilliten

En rapport fra 2018 viste at toppsjefene i 27 av 43 statlige selskaper hadde høyere lønnsvekst enn andre mellom 2014 og 2017.

Riksrevisjonen konkluderer derfor med at lønnsutviklingen har vært noe mer moderat i perioden 2018 til 2021.

Rødt-politiker Seher Aydar sitter i kontroll- og konstitusjonskomiteen på Stortinget, som skal behandle rapporten. Hun mener lønnsveksten skader tilliten til de statlige selskapene.

– Departementene og Stortinget har vært glassklare på at direktører i statseide selskaper ikke skal være lønnsledende, at styrene skal utvise moderasjon og at lederlønningene ikke skal skade selskapenes omdømme. Likevel ser vi flere direktørlønner fortsette å ese ut. Vi står i en priskrise som gjør økonomien trangere for folk, sier Aydar.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Investeringsselskap har null avkastning

Statens investeringsselskap Investinor er selskapet som har hatt en av de høyeste gjennomsnittlige endringene. Der økte toppsjefen lønna med 13,4 prosent mellom 2018 og 2021. Terje Eidesmo har vært administrerende direktør siden 2019. Han hadde en lønnsøkning på over 1 million kroner til 4 millioner kroner fra 2020 til 2021.

I en annen rapport som ble lagt fram torsdag, som undersøker Investinors måloppnåelse og investeringspraksis, kritiserer Riksrevisjonen Investinor for manglende avkastning.

Selskapet har 10 prosents avkastning i året som mål, men direkteinvesteringene har null avkastning fra 2008 til 2021.

– Ulønnsom investering

Riksrevisjonen gir Investinors måloppnåelse kritikknivået «ikke tilfredsstillende», som er det mildeste av de tre kritikknivåene.

– Null avkastning er ikke tilfredsstillende. Det sier seg selv. Vi snakker om en periode med økonomisk oppgang og gjennomgående høy avkastning på investeringer, sier riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen.

– For å si det enkelt – Investinor har ikke investert lønnsomt. Derfor bør investeringsstrategien evalueres, sier Schjøtt-Pedersen.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet er det eg har sagt. Fergefri veg til Otrøya er i realiteten ein konsekvens av fergefri E39 frå Ålesund ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDen raskeste traséen for Møreaksen går over Otrøya – det er ingen premiss for fergefri E39. Som en konsekvens av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDersom premisset er at E39 skal først og framst legge til rette for fergeavløysing til Otrøya og Gosssen er argumentrekka ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNår du ikke har argumenter til artikkelen, så skriver du om noe helt annet. Les innlegget til Rasmussen en gang ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Brobygging
@Terje SundsbøVeblungnes: Trangt gjennom sentrumBrustuglia: Problem på vinterenVolda sentrum: E39 gjennom sentrum.Rv70: 3 bruer oppgraderast til å takle dagens standard på ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
Strekninga Vik til Molde har vore ferdig regulert i 2 år, KS2 er gjennomført og teknisk sett er prosjektet ferdig ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse