Annonse
NTB
Artikkel
NTB
26 januar 2023 14:26
Del på Facebook
Hele 26,2 prosent av manglene er knyttet til bilens bremser. Illustrasjonsfoto: Frank May / NTB
Hele 26,2 prosent av manglene er knyttet til bilens bremser. Illustrasjonsfoto: Frank May / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

657.000 biler hadde mangler som måtte utbedres før kjøretøyet kunne godkjennes i 2022. Bremser, hjuloppheng og lys var blant de vanligste feilene.

Statistikken omfatter alle lette kjøretøy – altså under 3.500 kilo – som har vært på EU-kontroll i 2022.

Annonse
Annonse

– Hele 26,2 prosent av manglene er knyttet til bilens bremser. Eksempler på slike feil er for slitte bremseklosser og bremseskiver, rust på bremseskiver eller bremserør, eller for svak bremseeffekt. Det er viktig at slike feil blir avdekket og rettet opp, sier Leif Magne Halvorsen i Statens vegvesen.

Deler i bevegelse

Aksler, hjul, dekk og hjuloppheng hadde mangler på 25,8 prosent av de kontrollerte bilene.

– Dette er deler som er i bevegelse og som blir slitt på alle biler. Ved å gjennomføre jevnlig vedlikehold kan man skifte ut deler fortløpende og slik unngå unødvendig stor slitasje før feilene utbedres. Da kan man unngå å kjøre med alvorlige feil mellom kontrollene og samtidig unngå at bilen ikke blir godkjent i EU-kontrollen, sier Halvorsen.

Annonse
Annonse

Sjekk lysene

104.000 biler hadde feil på lysene.

– Jeg anbefaler at alle med jevne mellomrom kontrollerer enkle ting som at lysene fungerer, og til å ta en ekstra sjekk av dette før man skal ha bilen sin på EU-kontroll. Da slipper du kanskje en etterkontroll hvis bilen ellers er i god stand, sier Leif Magne Halvorsen.

Lette kjøretøy må gjennomføre EU-kontroll annethvert år, første gang fire år etter førstegangsregistrering. For utrykningskjøretøy og taxier er kravet kontroll hvert år.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 2 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse