Annonse
NTB
Artikkel
NTB
05 mars 2023 23:07
Del på Facebook
Vedlikeholdsutgiftene på vei har økt kraftig. Foto: Hanna Johre / NTB
Vedlikeholdsutgiftene på vei har økt kraftig. Foto: Hanna Johre / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kostnadene til veibygging og vedlikehold har økt mye mer enn prisveksten ellers i samfunnet. Naf mener det mangler 700 millioner kroner.

– For å unngå full brems i vedlikehold og fornying av veiene utover året, må fylkene få trygghet for at de får dekket de økte kostnadene, sier pressesjef i Naf, Ingunn Handagard, til Nationen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Fra 2021 til 2022 økte kostnadene i veisektoren med 12,3 prosent. Det er mer enn dobbelt så høyt som prisstigningen på 5,8 prosent, skriver avisen.

– Når tallene fra SSB nå viser at kostnadene til veibygging og vedlikehold har økt betydelig mer enn prisveksten ellers i samfunnet, er det helt nødvendig at regjeringa blar opp nær 700 millioner kroner ekstra for at fylkene skal kunne holde takten oppe på vedlikehold og fornying i 2023, sier Handagard.

Annonse
Annonse

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum har tidligere varslet at regjeringa jobber med en pris- og lønnsjustering av statsbudsjettet for 2023.

Midler til vedlikehold av fylkesveiene kommer gjennom overføringer fra staten til fylkene, både som øremerkede midler til vei, og som frie midler til fylkene. De frie midlene kan fylkene selv velge hva de vil bruke på, inkludert veivedlikehold.

I 2021 brukte fylkene 19,9 milliarder kroner på vei, hvorav rundt fire milliarder gikk til vedlikehold.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse