Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
08 mars 2023 00:09
Del på Facebook
Tettstedet Ulla på Haramsøya i Ålesund kommune i Møre og Romsdal, med vindturbiner tilhørende Haram vindkraftverk i bakgrunnen.Foto: Halvard Alvik / NTB
Tettstedet Ulla på Haramsøya i Ålesund kommune i Møre og Romsdal, med vindturbiner tilhørende Haram vindkraftverk i bakgrunnen.Foto: Halvard Alvik / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

67 prosent av vindkraften i Norge eies av utenlandske selskaper, viser en oversikt fra Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).

NRK har fått oversikt over eierskapet av norsk vindkraft fra NVE. 67,4 prosent er eid av utenlandske selskaper. Resten er fordelt slik:

12,1 prosent er statlig eid, 8,3 er norsk privateid, 8,1 er kommunalt eid, 2 er eid av offentlige investeringsfond og like mye er fylkeskommunalt eid, mens det er ukjent eierskap for 0,09 prosent av vindkraftverkene.

55 av 65 vindkraftverk som er i drift i Norge, er helt eller delvis eid av utenlandske selskaper.

Annonse
Annonse

SVs Torgeir Knag Fylkesnes mener vindkraften må være eid av Norge.

– Vindkraft, enten det er på land eller til havs, mener vi skal være under fellesskapets eie og kontroll. Jeg tror alle priser seg lykkelig over at det er det offentlige som eier vannkraften nå som vi hadde strømkrise, sier Fylkesnes til NRK.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse