Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
19 april 2023 22:01
Del på Facebook
Venstres leder Guri Melby mener russiske fiskefartøy bør nektes å legge til kai for å beskytte Norge mot etterretning. Her sammen med nestleder Sveinung Rotevatn. Arkivfoto: Lise Åserud / NTB
Venstres leder Guri Melby mener russiske fiskefartøy bør nektes å legge til kai for å beskytte Norge mot etterretning. Her sammen med nestleder Sveinung Rotevatn. Arkivfoto: Lise Åserud / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Venstre ber regjeringen nekte russiske fiskefartøy adgang til alle norske havner for å hindre spionasje. Men regjeringen frykter for fiskerisamarbeidet i nord.

Minst 50 sivile russiske fartøy som trålere, frakteskip, forskningsskip og yachter kan være i bruk av russisk etterretning til spionasje mot kritisk infrastruktur i Norge. Det går fram av en kartlegging gjort av NRK i samarbeid med de nordiske allmennkringkasterne Danmarks Radio (DR), Sveriges Television (SVT) og finske Yle.

Annonse
Annonse

Venstre-leder Guri Melby mener russiske fiskefartøy ikke lenger bør få lov å legge til kai i Norge. På tross av at Norge, som EU, har innført en rekke sanksjoner mot Russland etter invasjonen av Ukraina, er tre norske havner fortsatt åpne for russiske fartøy.

Forvalter torskestammer

Regjeringen forsvarer beslutningen om å la skipene komme til havn.

– Vi deler viktige torskestammer med Russland i nord. Den har vi klart å forvalte sammen med Russland og tidligere Sovjetunionen i 50 år, gjennom den kalde krigen. Det er vi som regjering opptatt av skal fortsette. Derfor tillater vi at russiske fiskefartøy kan lande fisk. Men vi har innsnevret mulighetene og utelukker ikke flere tiltak, sa statssekretær Eivind Vad Peterson (Ap) i Utenriksdepartementet til NRK.

Han påpeker at fram til jul ble 95 prosent av de russiske fartøyene kontrollert og hevder at alle skip nå blir kontrollert.

Lederen av utenrikskomiteen på Stortinget, Ine Eriksen Søreide (H), sier de har spurt regjeringen flere ganger om kontrollen med fartøyene, mens Frps Christian Tybring-Gjedde ber om en redegjørelse i Den utvidede utenriks- og forsvarskomiteen. Også Rødt krever flere tiltak.

PST: Lovlig aktivitet

Johan Roaldsnes, som er sjef for Politiets sikkerhetstjeneste (PST) i Finnmark, sier den russiske etterretningsvirksomheten som kommer fram i NRKs dokumentar er «en form for krigsplanlegging». Han mener sivile fartøy blant annet kan brukes til sabotasje.

Annonse
Annonse

PST-toppen antyder at sikkerhetstjenestene ikke har tilstrekkelige lovhjemler til å hindre etterretningsvirksomheten.

– Veldig mye av aktiviteten vi ser er en form for lovlig, men uønsket aktivitet. Det norske lovverket kommer kanskje noe til kort i akkurat denne situasjonen, sier han til NRKs Dagsnytt 18.

– Dersom det er lovverket det er snakk om å endre, så skal vi veldig gjerne se på det, svarer Peterson, som også åpner for andre tiltak.

Begrenset landlov for sjøfolk?

Politimester Ellen Katrine Hætta i Finnmark ønsker å begrense bevegelsesfriheten til russiske sjøfolk i Kirkenes og Båtsfjord.

Russiske fiskere og sjøfolk med sjømannspass kan bevege seg visumfritt i det såkalte landlovsområdet når de besøker norske havner. Det er opp til politiet å bestemme størrelsen på dette området.

Båtsfjord-ordfører Lone Johnsen støtter ikke politimesterens forslag.

– Den russiske fisken som landes i Båtsfjord, er en viktig ressurs for at vi skal kunne opprettholde helårlige arbeidsplasser. Hvis vi ikke skal kunne ha helårlige arbeidsplasser i Båtsfjord kommune, kommer fraflyttingen som vi ser nå, til å bli større, sier hun til NRK.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse