Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
20 april 2023 09:09
Del på Facebook
E-fuel kan redusere klimautslipp fra fly. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
E-fuel kan redusere klimautslipp fra fly. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Er e-fuel et alternativ som erstatning for fossilt drivstoff?

– Absolutt, sier både bilprodusenten Porsche og Det internasjonale bilsportforbundet, som arrangerer Formel 1. Nå blir «Electrofuel som energibærer» løftet fram under en temadag på Kulturfabrikken i Kristiansund.

Annonse
Annonse

Bakgrunnen for temadagen onsdag 3. mai er at for å nå klimamålene som FN har satt, må vi slutte å bruke petroleumsprodukt. Og da vi må finne erstatninger for fossilt drivstoff.

Temadagen som blir arrangert av Møre og Romsdal fylkeskommune, er et bidrag til økt kunnskap og forståelse for nye energibærere, og skal være en møteplass for de ulike aktørene. Både produsenter og forbrukere er invitert. Blant dem som innleder, er Anders Fagernæs fra Norwegian, Magnus Killingland fra DNV, Ida Larsen fra Norsk e-Fuel og Ingvild Kilen Rørholt fra Zero.

Kraftkrevende å produsere

– E-fuel (electrofuel) er kraftkrevende å produsere, men kan være et av de fremtidige drivstoffene i omleggingen fra fossilt drivstoff, sier leder for energi og grønn omstilling i Møre og Romsdal fylkeskommune, Bengt Endreseth.

Han ser med stor interesse på at Porsche har satset 75 millioner dollar på e-fuel, og at Formel 1-bilene skal kjøre på e-fuel allerede fra 2026.

Annonse
Annonse

Rigger seg for e-fuel

E-fuel er på full fart inn i Norge. Nå blir det bygd produksjonsanlegg i Mosjøen av Norsk e-fuel og på Herøya Industripark i Porsgrunn av Nordic Electrofuel.

Nordic Electrofuel planlegger produksjonsstart i 2025. Hvordan skal de få samfunnet til å ta i bruk mer e-fuel?

– Først og fremst må man produsere, sier Rolf Bruknapp, gründer og styreleder i Nordic Electrofuel.

– Og for å produsere må det være med utgangspunktet som NHO-sjefen sa nylig; all fornybar produksjon må gå med svart bunnlinje, hvis ikke kan man bare glemme det. Man må ha en pris som dekker kostnadene. Vi ser to ulike typer marked, og det viktigste for oss er det tvungne markedet, hvor det er strenge krav og reguleringer. Der har EU tatt en sjefsposisjon og kommer med regler for blant annet luftfart og det maritime. Dere tvinger transportører til å skaffe seg e-fuel, sier Bruknapp, som eier 25,97 prosent av Nordic Electrofuel gjennom selskapet Elfinans AS.

Temadagen 3. mai i Kristiansund er gratis, og det er mulig å melde seg på fysisk eller følge med digitalt via strømming.

Dette er electrofuel (e-fuel)

E-fuel er et drivstoff som blir fremstilt av hydrogen og CO2 med hjelp av fornybar elektrisitet. Det kan benyttes i forbrenningsmotorene som allerede er i drift, og kan selges hvor man i dag fyller bensin og diesel. Under visse forutsetninger er det karbonnøytralt.

En stor utfordring er at det krever mye energi å produsere, og dermed er kostbart. Dessuten er virkningsgraden lav; den samme energien som trengs for å gi en elbil 69 km rekkevidde, vil bare gi e-fuel-bilen 13 km rekkevidde.

E-fuel er et klimanøytralt drivstoff ment for det som ikke enkelt kan elektrifiseres, slik som skipsfart og lufttransport.

(Kilde: Klimastiftelsen.no)

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn 1 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøHvorfor ikke la fergene fra Molde til Forneset bestå, det går vel 3 ferger der, som på Halsa-Kanestraum, så hvorfor ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøKom med skisse til gjennomføring av fergeavløysingsprosjekt, som sjølstendig prosjekt.Møreaksen er lagt I sarkofag.Slik du framstiller saka så er det ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrDu avslører at det på de mest trafikkerte dagene så er veien stengt 90% av tiden. Ta hensyn til hele ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøDer er 30 avganger I kvar retning på kvardagar, 2 pr time. Meiner du at Staten får Tautratunellen på kjøpet dersom ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Anne Mari SandshamnFlott at du synes at Gossen og Otrøya må få fastlandsforbindelse. Men når Otrøya blir fergefri er det svært billig ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrOtrøya og Gossen har fergestengt vei lagt over 85% av tiden - det øker ikke frekvensen at fergen ikke er ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse