Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
20 april 2023 09:09
Del på Facebook
E-fuel kan redusere klimautslipp fra fly. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
E-fuel kan redusere klimautslipp fra fly. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Er e-fuel et alternativ som erstatning for fossilt drivstoff?

– Absolutt, sier både bilprodusenten Porsche og Det internasjonale bilsportforbundet, som arrangerer Formel 1. Nå blir «Electrofuel som energibærer» løftet fram under en temadag på Kulturfabrikken i Kristiansund.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Bakgrunnen for temadagen onsdag 3. mai er at for å nå klimamålene som FN har satt, må vi slutte å bruke petroleumsprodukt. Og da vi må finne erstatninger for fossilt drivstoff.

Temadagen som blir arrangert av Møre og Romsdal fylkeskommune, er et bidrag til økt kunnskap og forståelse for nye energibærere, og skal være en møteplass for de ulike aktørene. Både produsenter og forbrukere er invitert. Blant dem som innleder, er Anders Fagernæs fra Norwegian, Magnus Killingland fra DNV, Ida Larsen fra Norsk e-Fuel og Ingvild Kilen Rørholt fra Zero.

Kraftkrevende å produsere

– E-fuel (electrofuel) er kraftkrevende å produsere, men kan være et av de fremtidige drivstoffene i omleggingen fra fossilt drivstoff, sier leder for energi og grønn omstilling i Møre og Romsdal fylkeskommune, Bengt Endreseth.

Han ser med stor interesse på at Porsche har satset 75 millioner dollar på e-fuel, og at Formel 1-bilene skal kjøre på e-fuel allerede fra 2026.

Annonse
Annonse

Rigger seg for e-fuel

E-fuel er på full fart inn i Norge. Nå blir det bygd produksjonsanlegg i Mosjøen av Norsk e-fuel og på Herøya Industripark i Porsgrunn av Nordic Electrofuel.

Nordic Electrofuel planlegger produksjonsstart i 2025. Hvordan skal de få samfunnet til å ta i bruk mer e-fuel?

– Først og fremst må man produsere, sier Rolf Bruknapp, gründer og styreleder i Nordic Electrofuel.

– Og for å produsere må det være med utgangspunktet som NHO-sjefen sa nylig; all fornybar produksjon må gå med svart bunnlinje, hvis ikke kan man bare glemme det. Man må ha en pris som dekker kostnadene. Vi ser to ulike typer marked, og det viktigste for oss er det tvungne markedet, hvor det er strenge krav og reguleringer. Der har EU tatt en sjefsposisjon og kommer med regler for blant annet luftfart og det maritime. Dere tvinger transportører til å skaffe seg e-fuel, sier Bruknapp, som eier 25,97 prosent av Nordic Electrofuel gjennom selskapet Elfinans AS.

Temadagen 3. mai i Kristiansund er gratis, og det er mulig å melde seg på fysisk eller følge med digitalt via strømming.

Dette er electrofuel (e-fuel)

E-fuel er et drivstoff som blir fremstilt av hydrogen og CO2 med hjelp av fornybar elektrisitet. Det kan benyttes i forbrenningsmotorene som allerede er i drift, og kan selges hvor man i dag fyller bensin og diesel. Under visse forutsetninger er det karbonnøytralt.

En stor utfordring er at det krever mye energi å produsere, og dermed er kostbart. Dessuten er virkningsgraden lav; den samme energien som trengs for å gi en elbil 69 km rekkevidde, vil bare gi e-fuel-bilen 13 km rekkevidde.

E-fuel er et klimanøytralt drivstoff ment for det som ikke enkelt kan elektrifiseres, slik som skipsfart og lufttransport.

(Kilde: Klimastiftelsen.no)

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse