Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
20 april 2023 09:48
Del på Facebook
Bompengeselskapet Fjellinjen fikk inn over 4 milliarder kroner fra bompasseringer i Stor-Oslo i 2022. 2,77 milliarder ble brukt til ulike vei- og kollektivtransportprosjekter. Foto: Heiko Junge / NTB
Bompengeselskapet Fjellinjen fikk inn over 4 milliarder kroner fra bompasseringer i Stor-Oslo i 2022. 2,77 milliarder ble brukt til ulike vei- og kollektivtransportprosjekter. Foto: Heiko Junge / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bompengeselskapet Fjellinjen fikk inn over 4 milliarder kroner i 2022. Det ble registrert 391 millioner passeringer i Fjellinjens 83 bomstasjoner i Stor-Oslo.

Inntektene på 4,015 milliarder kroner i 2022 er en økning fra 339,6 millioner kroner i 2021, opplyser selskapet.

Annonse
Annonse

I 2022 ble 2,77 milliarder kroner brukt til ulike trafikkprosjekter. Drift av kollektivtransport, opprustning av trikk og T-bane, Fornebubanen, gang- og sykkelfelt i Oslo, samt utbygging av E16 Sandvika-Wøyen er blant prosjektene som fikk midler.

Blant bompasseringene i 2022 sto dieselbiler for flest med 33,2 prosent, tett etterfulgt av elbiler med 30,1 prosent.

Totalt var det flest passeringer på E6 ved Alnabru i Oslo, etterfulgt av ring 3 ved Teisen og ring 3 Sinsenkrysset.

Annonse
Annonse

I 2022 økte trafikkvolumet i Fjellinjens bomstasjoner med 5,6 prosent sammenlignet med 2021. Det skyldes i hovedsak at de siste koronarestriksjonene ble opphevet fra februar 2022.

I perioden januar-februar er det estimert at trafikkvolumet var om lag 6,6 prosent lavere enn normalt grunnet smitteverntiltakene. Det tilsvarer 36 millioner kroner.

Samlet for årene 2020 og 2021 anslås det et tap av inntekter som følge av koronapandemien på 560 millioner kroner. Dermed er det samlede tapet på 596 millioner kroner.

Fjellinjen eies 60 prosent av Oslo kommune og 40 prosent av Viken fylkeskommune.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøOg da er vi tilbake til kostnadsaspektet som eg skisserte tidlegare, og matching av frekvens og reisetid. I tillegg til ...
Terje Sundsbø 6 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrLike fullt langt mer håndfast enn dine fabuleringer. Og det skisserer et gjennomførbart alternativ for flytting av fergeleiet ut av ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøGjelsvik tenker og vil at SVV skal sjå. Mindre håndfast kan det knapt nok bli når han spela opp preludium til ...
Terje Sundsbø 8 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDet er ikke plass til flere rundkjøringer i sentrum. Vi har allerede en ved Roseby øst, en ved Roseby vest ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøDu må sjå på det totale trafikkbildet, inkludert vest for Molde sentrum, rundkjøringa ved Roseby, Fannestrandsveien, Frænaveien etc. Alke utrusta ...
Terje Sundsbø 12 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrTror du det bare er trafikken i den ene retningen som skaper trafikk-kaos? Bli voksen, din barnslige kverulering er ikke Naturvernforbundet ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse