Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
11 mai 2023 08:27
Del på Facebook
Leder for Energikommisjonen, Lars Sørgard, overleverte sin rapport til olje- og energiminister Terje Lien Aasland (Ap) i februar. Når har NVE kommet med et høringssvar, og er svært kritisk til mange av punktene og konklusjonene i rapporten.Foto: Gorm Kallestad / NTB
Leder for Energikommisjonen, Lars Sørgard, overleverte sin rapport til olje- og energiminister Terje Lien Aasland (Ap) i februar. Når har NVE kommet med et høringssvar, og er svært kritisk til mange av punktene og konklusjonene i rapporten.Foto: Gorm Kallestad / NTB

I et høringssvar til Energikommisjonens rapport, som ble lagt fram i februar, kommer NVE med kraftig kritikk mot en rekke punkter.

I rapporten slo kommisjonen i praksis fast at man måtte bygge mye mer av alt, og gjøre det mye raskere enn man har gjort til nå.

Aktører som Statnett, NVE og Statkraft var ikke med i kommisjonen, men nå har statens egen reguleringsmyndighet NVE levert sitt høringssvar, skriver Nettavisen.

NVE-direktør Kjetil Lund er svært kritisk til mye av det som ble lagt fram i rapporten. I høringssvaret blir det brukt uttrykk som «lite realistisk», «svært ambisiøst», «lite sannsynlig» og «vil ikke bli realisert».

Annonse
Annonse

NVE sier rett ut at målene Energikommisjonen har lagt fram, er altfor optimistiske, og at de kanskje ikke har forstått tallene de har benyttet for å komme fram til sine konklusjoner, skriver Nettavisen.

«NVE mener Energikommisjonen peker på flere riktige og viktige tiltak for å sikre og bedre energi- og effektbalansen på sikt. NVE mener likevel at det er lite realistisk å bygge ut 40 TWh fornybar kraftproduksjon fra vannkraft, vindkraft, havvind og solkraft innen 2030», heter det blant annet.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse