Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
10 juni 2023 14:18
Del på Facebook
Kvikk Lunsj er for mange selve tursjokoladen. Nå stanser Den Norske Turistforening samarbeidet med produsenten Freia inntil videre. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Kvikk Lunsj er for mange selve tursjokoladen. Nå stanser Den Norske Turistforening samarbeidet med produsenten Freia inntil videre. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Freias morselskap Mondelez sier det er ekstra trist at samarbeidet med Den Norske Turistforening (DNT) er satt på pause.

Lørdag gikk en rekke nye selskaper til boikott av Freia-produkter som Kvikk Lunsj og Melkesjokolade, deriblant DNT og Norwegian.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Det er ekstra trist at vi må pause samarbeidet med DNT siden båndene mellom DNT og Kvikk Lunsj går helt tilbake til 1960-tallet. Vi håper at samarbeidet kan gjenopptas senere, skriver pressevakten ved Mondelez' nordiske kontor til NTB.

Foruten DNT og Norwegian har det svenske togselskapet SJ og hotellkjeden Classic Norway Hotels, SAS, Norges Fotballforbund (NFF) og Toppfotball Kvinner stoppet salget av Mondelezs Freia-produkter. Årssalen er at Mondelez fortsatt driver virksomhet i Russland.

Annonse
Annonse

– Vi anerkjenner at dette er en følelsesladet sak og respekterer fullt ut at det er ulike meningene om saken. Det er likevel viktig å få fram at Freia og Kvikk Lunsj er norske merkevarer, produsert på Rodeløkka i Oslo, basert på norsk melk. Produksjonen foregår ikke i Russland, og vi selger ikke produkter i Norge som er produsert i Russland, skriver selskapet i eposten til NTB.

NTB har også stilt spørsmål om hvilke følger boikotten kan få, blant annet for arbeidsplassene i Norge. Mondelez besvarer ikke spørsmålet direkte, men skriver:

– Vårt eierselskap, Mondelez International, overholder alle politiske beslutninger og sanksjoner og vil fortsette å vurdere nødvendige justeringer av driften for å sikre full overholdelse.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse