Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
11 juni 2023 01:17
Del på Facebook
Over hele landet har pågangen til matsentralene økt kraftig. Her fra kronprinsesse Mette-Marits besøke i Matsentralen i Oslo i 2014. Foto: Lise Åserud / NTB
Over hele landet har pågangen til matsentralene økt kraftig. Her fra kronprinsesse Mette-Marits besøke i Matsentralen i Oslo i 2014. Foto: Lise Åserud / NTB

Over hele landet har pågangen til matsentralene økt kraftig. Daglig leder spår stram sommer for mange.

– Vi klarer ikke få tak i nok mat for de som trenger det i hele landet. Vi gir mer mathjelp enn noen gang før, men vi klarer ikke å dekke økningen av behovet, sier daglig leder Per Christian Rålm i Matsentralen Norge til Vårt Land.

Annonse
Annonse

Tidligere denne uka meldte Bergens Tidende om krise og tomme lagre på Matsentralen i Bergen. Matsentralene Vårt Land har snakker med i Tromsø, Trøndelag og Vestfold og Telemark, melder også om stor pågang.

Rålm anslår en fordobling av trengende fra juni i fjor til nå. I Vestland og Bergen er gapet størst mellom behovet og det Matsentralene klarer å dekke, men gapet gjør seg gjeldende i resten av landet også.

– Vi ser at det å ha barn kan oppleves ganske tøft akkurat nå fordi matpriser har økt mer enn alle andre priser, samtidig som alle andre priser også har økt. Det å ha omsorg for noen, kan nå oppleves som en byrde, sier han.

Annonse
Annonse

Daglig leder Rebekka Trevland i Matsentralen Vestfold og Telemark forteller om en helt ny gruppe som kommer for å få utdelt mat.

– Det er fordi alt koster: renteoppgang, høye matvarepriser, dieselpriser. Det gjør at vi har en større tilstrømming av enslige forsørgere og småbarnsfamilier. Vi regner med at det blir enda flere etter sommeren, sier Trevland.

Ifølge Trevland kunne hjelpeorganisasjonene de leverer til tatt imot 50 prosent mer mat enn de allerede gjør. Endringer i matvarebransjen har imidlertid ført til at Matsentralen ikke mottar den samme mengden varer som de gjorde før.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse