Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
11 juni 2023 01:17
Del på Facebook
Over hele landet har pågangen til matsentralene økt kraftig. Her fra kronprinsesse Mette-Marits besøke i Matsentralen i Oslo i 2014. Foto: Lise Åserud / NTB
Over hele landet har pågangen til matsentralene økt kraftig. Her fra kronprinsesse Mette-Marits besøke i Matsentralen i Oslo i 2014. Foto: Lise Åserud / NTB

Over hele landet har pågangen til matsentralene økt kraftig. Daglig leder spår stram sommer for mange.

– Vi klarer ikke få tak i nok mat for de som trenger det i hele landet. Vi gir mer mathjelp enn noen gang før, men vi klarer ikke å dekke økningen av behovet, sier daglig leder Per Christian Rålm i Matsentralen Norge til Vårt Land.

Annonse
Annonse

Tidligere denne uka meldte Bergens Tidende om krise og tomme lagre på Matsentralen i Bergen. Matsentralene Vårt Land har snakker med i Tromsø, Trøndelag og Vestfold og Telemark, melder også om stor pågang.

Rålm anslår en fordobling av trengende fra juni i fjor til nå. I Vestland og Bergen er gapet størst mellom behovet og det Matsentralene klarer å dekke, men gapet gjør seg gjeldende i resten av landet også.

– Vi ser at det å ha barn kan oppleves ganske tøft akkurat nå fordi matpriser har økt mer enn alle andre priser, samtidig som alle andre priser også har økt. Det å ha omsorg for noen, kan nå oppleves som en byrde, sier han.

Annonse
Annonse

Daglig leder Rebekka Trevland i Matsentralen Vestfold og Telemark forteller om en helt ny gruppe som kommer for å få utdelt mat.

– Det er fordi alt koster: renteoppgang, høye matvarepriser, dieselpriser. Det gjør at vi har en større tilstrømming av enslige forsørgere og småbarnsfamilier. Vi regner med at det blir enda flere etter sommeren, sier Trevland.

Ifølge Trevland kunne hjelpeorganisasjonene de leverer til tatt imot 50 prosent mer mat enn de allerede gjør. Endringer i matvarebransjen har imidlertid ført til at Matsentralen ikke mottar den samme mengden varer som de gjorde før.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse