Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
15 juni 2023 10:49
Del på Facebook
Det varsles tiltak for å øke konkurransen i bredbåndsmarkedet.Foto: Audun Braastad / NTB
Det varsles tiltak for å øke konkurransen i bredbåndsmarkedet.Foto: Audun Braastad / NTB

En ny analyse fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) peker på for lav konkurranse og få valgmuligheter i bredbåndsmarkedet. Nå varsles grep.

En fersk analyse av bredbåndsmarkedet peker på klare utfordringer, med liten mulighet for at kundene selv kan velge bredbåndsleverandør, og lav konkurranse. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) mener at det i flere deler av landet er enkeltaktører som har for stor makt.

Annonse
Annonse

– Når det er liten konkurranse om kundene, fører det til høyere priser og sannsynligvis dårligere tilbud, sier Nkom-direktør, Pål Wien Espen.

Som tiltak for å øke konkurransen vil myndighetene pålegge enkeltaktørene med størst makt å tillate at andre bredbåndsleverandører leverer tjenester i deres nettverk.

– Vi tror en slik modell for konkurranse i hverandres nett på rimelige og rettferdige vilkår er fremtiden for bredbåndsbransjen, sier Wien Espen.

Annonse
Annonse

Analysen er nå sendt til høring.

Tidligere hadde Telenor et bredbåndstilbud over hele landet gjennom sitt kobbernettverk, men nedleggelsen av dette i de siste årene har ført til forskjellig konkurransesituasjon i de ulike landsdelene. Fra at bredbåndsmarkedet var ett nasjonalt marked, består det nå av 22 regionale markeder.

I 12 av disse markedene peker Nkom på aktører som har for sterk markedsstilling, og som nå ligger an til å måtte åpne nettene sine for konkurrenter. I de resterende 10 markedene vil det ikke innføres tiltak.

Selskapene som ifølge analysen har sterk markedsstilling er Telenor, Viken Fiber, Eidsiva Bredbånd, Altifiber, Lyse Fiber, Haugaland Kraft Fiber, Enivest, NTE Telekom og Signal Bredbånd.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse