Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
15 juni 2023 14:47
Del på Facebook
Beboer Birgit (t.v.) sitter sammen med primus motor for prosjektet Randi Rasmussen Bjørlo (t.h.) foran i elsykkeltaxien med hvert sitt flagg. Foto: Kristiansund kommune
Beboer Birgit (t.v.) sitter sammen med primus motor for prosjektet Randi Rasmussen Bjørlo (t.h.) foran i elsykkeltaxien med hvert sitt flagg. Foto: Kristiansund kommune

Ildsjel Randi Rasmussen Bjørlo har skaffet to TAXA el-sykler til våre beboere på Bergan sykehjem, og Rokilde og Kringsjå, skriver Kristiansund kommune på sin nettside.

Gjennom sin innsamlingsaksjon «Gamle mennesker skal ha rett til å få vind i håret», har Rasmussen Bjørlo samlet inn cirka 155.000 kroner fra bedrifter, organisasjoner og privatpersoner til prosjektet.

Annonse
Annonse

Tirsdag 13. juni ble syklene innviet.

Kommunen skriver at hver sykkel har plass til én sjåfør og to passasjerer. Randi har også utstyrt dem med hjelmer, tepper og skinnfeller.

Bjørlo har også kjøpt inn GoPro kamera til begge elsyklene, slik at beboerne kan se på sykkelreisen de har hatt når de kommer hjem til sykehjemmet eller omsorgsboligen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Dette aktivitetstilbudet gjør at eldre kan få vind i håret, få oppleve byen via sykkel igjen og få flere muligheter til turer og aktiviteter.

Syklene vil bli kjørt av frivillige og fem har allerede meldt seg som sjåfører, opplyser kommunen.

– Tusen takk Randi Bjørlo, for et fantastisk engasjement og pågangsevne som muliggjorde dette flotte sosiale tiltaket for våre eldre, skriver Kristiansund kommune.

Randi er utdannet vernepleier, og brenner for aktivitet til de eldre. Hun ble inspirert til å starte «Gamle mennesker skal ha rett til å få vind i håret» etter å ha hørt om en lignende ordning i København.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse