Reklamesalget gjennom mediebyråer falt med 228 millioner kroner (4,7 prosent) første halvår, viser Mediebarometeret.
Salget falt litt mindre i juni enn i månedene før, men totalomsetningen endte likevel ned. Det ble omsatt reklame for 4,68 milliarder kroner fra januar til juni, ned 4,7 prosent fra fjoråret.
Også omsetningen i digitale medier faller, med 52 millioner kroner (2,5 prosent). Over hver fjerde reklamekrone (43 prosent) av salg via mediebyråene går nå til digitale flater.
Tallene er ikke justert for prisveksten, som har vært på hele 6,7 prosent fra mai til mai.
TV ned 10 prosent
Reklamesalget på TV har falt med 10 prosent første halvår.
– På kanalnivå var juni isolert en fæl måned for TV, mens utviklingen på digital video fremdeles er positiv, sier daglig leder i Omnicom Media Group (OMD), Torstein Rafgård.
Han sier nedgangen i reklamemarkedet dette halvåret er som forventet.
– Både display, søk og sosiale medier er kraftig redusert med totalt 74,4 millioner. Det er kun online video som viser til vekst med en omsetningsøkning på 20 millioner kroner, opplyser Mediebyråforeningen.
Pod øker i volum
På noen felt har salget imidlertid vokst, som kinoreklame (34 prosent opp) og lydreklame (13 prosent opp). På lydfeltet har podkastsalget økt med seks millioner kroner (44 prosent) til nær 20 millioner kroner.
Rafgård sier det er grunn til å forvente fortsatt nedgang utover året, om ikke like stor som første halvår.
– Fortsatt fremgang for lyd-, utendørs- og kinoreklame er imponerende, og er med på å skape en spennende dynamikk i markedet, sier Rafgård videre.
(©NTB)