Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
07 juli 2023 11:26
Del på Facebook
Det omsettes betydelig mindre TV-reklame i år enn i fjor. Illustrasjonsfoto. Foto: Lise Åserud / NTB
Det omsettes betydelig mindre TV-reklame i år enn i fjor. Illustrasjonsfoto. Foto: Lise Åserud / NTB

Reklamesalget gjennom mediebyråer falt med 228 millioner kroner (4,7 prosent) første halvår, viser Mediebarometeret.

Salget falt litt mindre i juni enn i månedene før, men totalomsetningen endte likevel ned. Det ble omsatt reklame for 4,68 milliarder kroner fra januar til juni, ned 4,7 prosent fra fjoråret.

Annonse
Annonse

Også omsetningen i digitale medier faller, med 52 millioner kroner (2,5 prosent). Over hver fjerde reklamekrone (43 prosent) av salg via mediebyråene går nå til digitale flater.

Tallene er ikke justert for prisveksten, som har vært på hele 6,7 prosent fra mai til mai.

TV ned 10 prosent

Reklamesalget på TV har falt med 10 prosent første halvår.

– På kanalnivå var juni isolert en fæl måned for TV, mens utviklingen på digital video fremdeles er positiv, sier daglig leder i Omnicom Media Group (OMD), Torstein Rafgård.

Annonse
Annonse

Han sier nedgangen i reklamemarkedet dette halvåret er som forventet.

– Både display, søk og sosiale medier er kraftig redusert med totalt 74,4 millioner. Det er kun online video som viser til vekst med en omsetningsøkning på 20 millioner kroner, opplyser Mediebyråforeningen.

Pod øker i volum

På noen felt har salget imidlertid vokst, som kinoreklame (34 prosent opp) og lydreklame (13 prosent opp). På lydfeltet har podkastsalget økt med seks millioner kroner (44 prosent) til nær 20 millioner kroner.

Rafgård sier det er grunn til å forvente fortsatt nedgang utover året, om ikke like stor som første halvår.

– Fortsatt fremgang for lyd-, utendørs- og kinoreklame er imponerende, og er med på å skape en spennende dynamikk i markedet, sier Rafgård videre.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse