Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
NTB
Artikkel
NTB
07 juli 2023 11:26
Del på Facebook
Det omsettes betydelig mindre TV-reklame i år enn i fjor. Illustrasjonsfoto. Foto: Lise Åserud / NTB
Det omsettes betydelig mindre TV-reklame i år enn i fjor. Illustrasjonsfoto. Foto: Lise Åserud / NTB

Reklamesalget gjennom mediebyråer falt med 228 millioner kroner (4,7 prosent) første halvår, viser Mediebarometeret.

Salget falt litt mindre i juni enn i månedene før, men totalomsetningen endte likevel ned. Det ble omsatt reklame for 4,68 milliarder kroner fra januar til juni, ned 4,7 prosent fra fjoråret.

Annonse
Annonse

Også omsetningen i digitale medier faller, med 52 millioner kroner (2,5 prosent). Over hver fjerde reklamekrone (43 prosent) av salg via mediebyråene går nå til digitale flater.

Tallene er ikke justert for prisveksten, som har vært på hele 6,7 prosent fra mai til mai.

TV ned 10 prosent

Reklamesalget på TV har falt med 10 prosent første halvår.

– På kanalnivå var juni isolert en fæl måned for TV, mens utviklingen på digital video fremdeles er positiv, sier daglig leder i Omnicom Media Group (OMD), Torstein Rafgård.

Annonse
Annonse

Han sier nedgangen i reklamemarkedet dette halvåret er som forventet.

– Både display, søk og sosiale medier er kraftig redusert med totalt 74,4 millioner. Det er kun online video som viser til vekst med en omsetningsøkning på 20 millioner kroner, opplyser Mediebyråforeningen.

Pod øker i volum

På noen felt har salget imidlertid vokst, som kinoreklame (34 prosent opp) og lydreklame (13 prosent opp). På lydfeltet har podkastsalget økt med seks millioner kroner (44 prosent) til nær 20 millioner kroner.

Rafgård sier det er grunn til å forvente fortsatt nedgang utover året, om ikke like stor som første halvår.

– Fortsatt fremgang for lyd-, utendørs- og kinoreklame er imponerende, og er med på å skape en spennende dynamikk i markedet, sier Rafgård videre.

(©NTB)

Annonse
Annonse
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDu marmar på med ditt og spissformuleringar.
Terje Sundsbø 4 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Geir Ole SætremyrDu har rett i at realisme er en dyd – gratis ferge koster staten dyrt. Fergeavløsningsprosjekter blir derfor mer lønnsomme ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøRealisme er også ein dyd. Sande Fastllandssamband AS har eksistert i 20 år+. Urealistisk. Nå oppgraderast fergebåsane på 4 stopp ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Geir Ole SætremyrDu har altså brukt snart én time på å vente på ferger, og brukt nesten én time om bord på ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDer er ein feil ved oppsettet over forbruk på ferga mellom Vestnes og Molde. Ikkje samme frekvens på lørdag, søndag ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Møreaksen er det eneste alternativet
@Terje SundsbøDersom du har et snev av geografikunnskap vil du ha fått med deg at eg på vei til Sandsøya så ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse