Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
02 oktober 2023 14:16
Del på Facebook
Knut Arild Hareide er direktør i Sjøfartsdirektoratet. Ansatte i tilsynsorganet har ikke forbud mot å eie aksjer i selskaper de fører tilsyn med. Han eier imidlertid ingen aksjer i noen slike selskaper, skriver Stavanger Aftenblad. Foto: Fredrik Hagen / NTB
Knut Arild Hareide er direktør i Sjøfartsdirektoratet. Ansatte i tilsynsorganet har ikke forbud mot å eie aksjer i selskaper de fører tilsyn med. Han eier imidlertid ingen aksjer i noen slike selskaper, skriver Stavanger Aftenblad. Foto: Fredrik Hagen / NTB

Sjøfartsdirektoratet fører tilsyn med oljebransjen. Likevel kan ansatte eie aksjer i oljeselskaper, i motsetning til ansatte i Oljedirektoratet og Petroleumstilsynet.

Det er nemlig forbud for statsansatte i Oljedirektoratet og Petroleumstilsynet å eie aksjer i oljeselskaper ettersom de fører tilsyn med oljebransjen.

Annonse
Annonse

Det er det ikke i Sjøfartsdirektoratet, selv om forvaltningsorganet står for helse, miljø og sikkerhet for flyttbare innretninger i oljebransjen. Et eksempel på en slik innretning kan være en flyttbar borerigg som flytter fra oljefelt til oljefelt, skriver Stavanger Aftenblad.

Nå vil de imidlertid ta en ny vurdering etter flere mediesaker om habilitet.

– Det er ikke kommet føringer til oss, slik Petroleumstilsynet og Oljedirektoratet har fått. Men vi vil ta en ny gjennomgang i lys av de siste ukers mediesaker om habilitet, opplyser kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus til avisa.

Annonse
Annonse

Ansatte har likevel vært pliktige til å registrere eventuelle sideoppdrag, altså privat næringsvirksomhet ansatte har ved siden av tilsynsjobben i direktoratet.

Aarhus opplyser at sjøfartsdirektør Knut Arild Hareide ikke eier aksjer i noen selskaper Sjøfartsdirektoratet fører tilsyn med.

Oljedirektoratet og Petroleumstilsynet er begge underlagt Olje- og energidepartementet, mens Sjøfartsdirektoratet er underlagt Nærings- og fiskeridepartementet.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse