Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
10 november 2023 21:32
Del på Facebook
Utenriksminister Espen Barth Eide (Ap) skal lede den norske delegasjonen til COP28 i Dubai. Foto: Terje Pedersen / NTB
Utenriksminister Espen Barth Eide (Ap) skal lede den norske delegasjonen til COP28 i Dubai. Foto: Terje Pedersen / NTB

Under klimatoppmøtet i Dubai om tre uker vil regjeringen ta med seg representanter fra Aker og Equinor, som skal fremme blant annet karbonfangst og -lagring.

Regjeringen har brukt millionbeløp på en egen «paviljong» med selskapene under konferansen, skriver E24.

Annonse
Annonse

Innovasjon Norge har fått i oppdrag av regjeringen å organisere «en spisset næringslivsdelegasjon» i forbindelse med toppmøtet. Formålet er å «fremme og synliggjøre norske grønne løsninger inkl. lavutslippsløsninger», ifølge oppdragsbrevet, skriver nettavisen.

Flere selskaper

Blant deltakerne er Equinor, Aker, Hydro og Yara.

Fra Aker-konsernet reiser seks ansatte til klimatoppmøtet, hvorav tre jobber med CCS, ifølge kommunikasjonssjef Marianne Stigset i Aker Horizons.

Fra Equinor kommer en liten delegasjon, ifølge pressetalsperson Sissel Rinde. Antallet er ikke klart ennå, men det blir ansatte som jobber med bærekraft og noen fra ledelsen.

Annonse
Annonse

Greenpeace raser

Leder i Greenpeace Norge, Frode Pleym, reagerer kraftig på valget til regjeringen.

– Jeg er rasende. Det er åpenbart udemokratisk av regjeringen å la Equinor snakke på vegne av Norge på klimatoppmøtet. Et oljeselskap, hvis energi besto av 99,87 prosent fossil energi i fjor, har ingenting å gjøre på et klimatoppmøte, sier han til NTB.

Han sier at Norge posisjonerer seg som en klimasinke ved å promotere karbonfangst som en unnskyldning for å forlenge oljealderen.

– Samtidig som Norge skal forhandle i Dubai, blir staten saksøkt av miljøorganisasjoner for å ha åpnet nye oljefelt uten å engang ha konsekvensutredet klimaeffekten. Denne saken tyder på at klima- og miljøministeren er mer opptatt av å beskytte oljeselskapene enn å sikre et levelig klima, sier Pleym.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse