Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
17 november 2023 14:51
Del på Facebook
– Nå ligger fakta på bordet. Regjeringen kan ikke lenger utsette vedlikehold og bygging av våre tryggeste veier om de tar trafikksikkerhet på alvor, sier Frank Sve, Frps samferdselspolitiske talsperson. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
– Nå ligger fakta på bordet. Regjeringen kan ikke lenger utsette vedlikehold og bygging av våre tryggeste veier om de tar trafikksikkerhet på alvor, sier Frank Sve, Frps samferdselspolitiske talsperson. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Regjeringen må begynne å ta ansvar når rapporter viser en stor økning i dødsfall på norske veier, mener Fremskrittspartiet.

Året 2022 ble et mørkt år for trafikksikkerheten med 116 omkomne på norske veier. Tallet er det høyeste siden 135 personer døde i 2016.

Annonse
Annonse

Fredag la Statens vegvesen fram rapporten «Dybdeanalyser av dødsulykker i veitrafikken 2022» med samferdselsminister Nygård (Ap) til stede. Frp mener statsråden må forstå at trygge veier koster penger.

– Nå ligger fakta på bordet. Regjeringen kan ikke lenger utsette vedlikehold og bygging av våre tryggeste veier om de tar trafikksikkerhet på alvor, sier Frank Sve, Frps samferdselspolitiske talsperson, til NTB.

Samtidig letter han litt på sløret når det kommer til Frps alternative statsbudsjett, som kommer senere i år.

Annonse
Annonse

– Vi vil i budsjett for 2024 øke samferdselsbudsjettet med over fem milliarder kroner, med et klart fokus på rassikring, vedlikehold, forsterket midtoppmerking og trygge skoleveier. Vi igangsetter også bygging av flere prosjekter regjeringen har stanset og utsatt.

Samferdselsministeren lover samtidig styrket innsats framover for å nå nullvisjonen om ingen drepte eller hardt skadde i trafikken.

– Vi må spesielt fortsette å bygge sikre veier og holde god standard på drift og vedlikehold, gjennomføre målrettet og effektiv kontrollinnsats og ha høy oppmerksomhet på føreropplæring og atferd i trafikken, sier Nygård.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 18 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu tar feil igjen. I din referanse til tallet 1200 sier SVV: «Etter at ny E39 Ørskogfjellet- Vik er ferdig utbygd ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg har aldri snakka om 2050. Det er eit virvar i di boble.Prosentrekning kan eg.Kor unison stemninga er når pengene ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrTidligere har du vist til SVV sin Planbeskrivelse E39 Ørskogfjellet-Vik, og henvist til tallet 1200 som reduksjonen i trafikken ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøÅDT på Ørskogfjellet i vurderingsåret 2021 er ca. 4200 iflg. SVV. Av dette er ein andel på 1200 forventa å ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at Naturvernforbundet fortsatt mener at siden trafikken på dagens E39 gjennom Skorgedalen blir redusert med 1200 ÅDT i ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse