Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
17 november 2023 14:51
Del på Facebook
– Nå ligger fakta på bordet. Regjeringen kan ikke lenger utsette vedlikehold og bygging av våre tryggeste veier om de tar trafikksikkerhet på alvor, sier Frank Sve, Frps samferdselspolitiske talsperson. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
– Nå ligger fakta på bordet. Regjeringen kan ikke lenger utsette vedlikehold og bygging av våre tryggeste veier om de tar trafikksikkerhet på alvor, sier Frank Sve, Frps samferdselspolitiske talsperson. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Regjeringen må begynne å ta ansvar når rapporter viser en stor økning i dødsfall på norske veier, mener Fremskrittspartiet.

Året 2022 ble et mørkt år for trafikksikkerheten med 116 omkomne på norske veier. Tallet er det høyeste siden 135 personer døde i 2016.

Annonse
Annonse

Fredag la Statens vegvesen fram rapporten «Dybdeanalyser av dødsulykker i veitrafikken 2022» med samferdselsminister Nygård (Ap) til stede. Frp mener statsråden må forstå at trygge veier koster penger.

– Nå ligger fakta på bordet. Regjeringen kan ikke lenger utsette vedlikehold og bygging av våre tryggeste veier om de tar trafikksikkerhet på alvor, sier Frank Sve, Frps samferdselspolitiske talsperson, til NTB.

Samtidig letter han litt på sløret når det kommer til Frps alternative statsbudsjett, som kommer senere i år.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Vi vil i budsjett for 2024 øke samferdselsbudsjettet med over fem milliarder kroner, med et klart fokus på rassikring, vedlikehold, forsterket midtoppmerking og trygge skoleveier. Vi igangsetter også bygging av flere prosjekter regjeringen har stanset og utsatt.

Samferdselsministeren lover samtidig styrket innsats framover for å nå nullvisjonen om ingen drepte eller hardt skadde i trafikken.

– Vi må spesielt fortsette å bygge sikre veier og holde god standard på drift og vedlikehold, gjennomføre målrettet og effektiv kontrollinnsats og ha høy oppmerksomhet på føreropplæring og atferd i trafikken, sier Nygård.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse