Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
18 november 2023 00:14
Del på Facebook
Partiledelsen i Arbeiderpartiet får ekstra tyn i den interne havarirapporten om partiets katastrofevalg i høst. Foto: Heiko Junge / NTB
Partiledelsen i Arbeiderpartiet får ekstra tyn i den interne havarirapporten om partiets katastrofevalg i høst. Foto: Heiko Junge / NTB

Arbeiderpartiet klarte ikke å gi velgerne trygghet i en krisetid, noe partiledelsen har et særlig ansvar for, konkluderer Aps interne havarirapport.

«Økonomi var avgjørende ved dette valget», heter det i dokumentet som oppsummerer Aps katastrofevalg.

NRK har fått tilgang til sisteutkastet av evalueringen, som Aftenposten omtalte først.

Konklusjonen slår fast at tiltakene fra regjeringen i dyrtiden ikke var nok til å hindre at mange fikk dårligere råd. Videre står det at partitoppene Jonas Gahr Støre, Tonje Brenna, Jan Christian Vestre og Kjersti Stenseng har et spesielt ansvar for dette.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Vi er veldig tydelige på at når vi leverer et så dårlig valgresultat som det vi gjør, så er det partiledelsen som har det øverste ansvaret for det. Vi må gjøre en stor felles jobb for å klare å snu den skuta, sier Stenseng til NRK.

Både habilitetssakene, strømkrisen, rentesjokket og prisveksten trekkes fram som forklaringer på valgnederlaget. I tillegg til omstridte saker regjeringen selv står bak, som lakseskatten og andre skattegrep i næringslivet.

For første gang siden 1924 er ikke Arbeiderpartiet Norges største parti. Partiet gikk tilbake i 236 kommuner under høstens valg og mistet 41 ordførere.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse