Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
02 januar 2024 14:28
Del på Facebook
Det totale antall førstegangsregistrerte personbiler i fjor stanset på 126.953. Foto: Heiko Junge / NTB
Det totale antall førstegangsregistrerte personbiler i fjor stanset på 126.953. Foto: Heiko Junge / NTB

I fjor ble det registrert nesten 127.000 nye personbiler i Norge. Det er en nedgang på 27 prosent fra 2022.

– 2023 ble et tydelig eksempel på hvordan endringer og økninger i bilavgiftene styrer nybilsalget. En utfordrende økonomi fikk mange til å avlyse eller sette nybilkjøpet på vent, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Det totale antall førstegangsregistrerte personbiler i fjor stanset på 126.953. Det er drøyt 47 000 færre nye biler enn året før, og en nedgang på 27,2 prosent, viser nye tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Elbilandelen endte på 82,4 prosent.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Utfasingen av rene bensin- og dieselbiler ser ut til å fortsette. Til sammen endte de tradisjonelle drivlinjene på 4.610 biler og 3,7 prosent av de samlede nybilregistreringene.

De mest solgte bilmodellene i fjor var Tesla Model Y, med 18,2 prosent andel. Deretter følger Volkswagen ID4 (5,2) og Skoda Enyaq (4,5).

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse