Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
10 januar 2024 20:05
Del på Facebook
Den norske gasseksporten til Europa var rekordhøy i desember, men falt likevel med 6,7 prosent i 2023 som følge av langvarig vedlikeholdsarbeid, opplyser Gassco. Her fra Kårstø prosessanlegg i Nord-Rogaland. Foto: Cornelius Poppe / NTB
Den norske gasseksporten til Europa var rekordhøy i desember, men falt likevel med 6,7 prosent i 2023 som følge av langvarig vedlikeholdsarbeid, opplyser Gassco. Her fra Kårstø prosessanlegg i Nord-Rogaland. Foto: Cornelius Poppe / NTB

Den norske gasseksporten til Europa var rekordhøy i desember, men falt likevel med 6,7 prosent i 2023 som følge av langvarig vedlikeholdsarbeid, sier Gassco.

Gassco er et norsk statlig aksjeselskap som befordrer gass fra den norske kontinentalsokkelen til Europa.

Annonse
Annonse

I 2023 leverte selskapet 109,1 milliarder kubikkmeter gass til kontinentet, en nedgang fra 116,9 kubikkmeter året før, opplyser selskapet til nyhetsbyrået Reuters.

Norge overtok Russland som Europas største leverandør av gass i 2022 etter den russiske invasjonen av Ukraina. Krigen førte også til økt fokus på sikkerhet på norsk sokkel.

Omfattende vedlikehold

At gasseksporten falt i 2023 skyldes derfor redusert kapasitet som følge av omfattende vedlikehold av rørledningene.

– I 2023 har vi gjennomført et omfattende vedlikeholdsprogram og gjort mye godt arbeid for å sikre pålitelig og effektiv drift av hele produksjon- og transportsystemet, sier direktør for systemdrift i Gassco, Alfred Skår Hansen, i en pressemelding.

Annonse
Annonse

Selskapet har tidligere sagt at gasseksporten falt med 6,4 prosent mellom januar og august i fjor, og at Norges produksjon av naturgass i september var på det laveste den har vært på fire år.

Ny månedsrekord

Gasseksporten i desember satte imidlertid ny månedsrekord på 11,1 kubikkmeter, opp fra den forrige rekorden på 10,9 kubikkmeter i januar 2017.

Ifølge Hansen vil etterspørselen etter norsk naturgass forbli høy i 2024, og han tror Gasscos systemer nå er klare til å håndtere volumet og etterspørselen.

Norsk gass leveres primært til mottaksterminaler i Storbritannia, Tyskland, Frankrike og Belgia, og til Polen via Danmark.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse