Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
16 januar 2024 11:34
Del på Facebook
Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol før hun holdt sykehustalen 2024.Foto: Paul S. Amundsen / NTB
Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol før hun holdt sykehustalen 2024.Foto: Paul S. Amundsen / NTB

Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol (Ap) skal gi sykehusene mer penger – og mener de har gjort nok effektiviseringskutt.

– Nasjonal helse- og samhandlingsplan er dessverre litt forsinket, men her kommer vi til å legge om hele finansieringa av sykehusene våre, sa Kjerkol da hun holdt den årlige sykehustalen i Bergen tirsdag.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Allerede nå varsler hun flere grep:

Fra 2025 foreslår regjeringen å sette en stopp for effektiviseringskuttene som sykehusene har vært underlagt i 15 år.

– Ikke logisk lenger

Hvert år beregnes det hvor mye sykehusenes kostnader øker for å dekke behovet i befolkningen. Men sykehusene får i dag bare tildelt 80 prosent av kostnadene.

– Nå har vi kommet til et punkt hvor gevinsten må sies å være tatt ut og ikke virker like logisk lenger. Vi går inn for å avvikle kuttet og vil gi 100 prosent dekning for demografi, sa Kjerkol i talen.

– Vi går inn for å avvikle kuttet og vil gi 100 prosent dekning for demografi. Det vil kunne utgjøre om lag 500 millioner kroner i året, sa hun.

Annonse
Annonse

Vil endre finansiering av sykehusbygg

Kjerkol varsler flere grep.

* Hun vil øke rammefinansieringens andel. Funksjonene på sykehus – som pasientbehandling – må vektlegges tydeligere i finansieringen.

* Endre på rentemodellen som gjelder tilbakebetaling av lån til investeringer. Dagens modell gir sykehusene store utgifter framover som må dekkes inn ved å kutte i dagens drift. Regjeringen vil endre tilbake til modellen som gjaldt fram til 2018.

* Når byggeprosjekter er ferdige, kan det bety reduserte årlige kostnader på 200–300 millioner kroner, ifølge Helse- og omsorgsdepartementet.

* Over lånenes løpetid vil det bety flere milliarder kroner for sykehusene. Framtidige sykehusutbygginger vil også dra nytte av endringene.

* Kravet til egenkapital er i dag 30 prosent av kostnadsrammen. Kjerkol mener det er for høyt og at det hemmer investering. Hun vil at låneandelen i nye prosjekt kan utgjøre 90 prosent av styringsrammen. I tillegg skal vi øke rammefinansieringa sin andel, sånn at de funksjonene som må være på et sykehus vektlegges tydeligere i finansieringa.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse