Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
09 april 2024 11:20
Del på Facebook
På Seivika fergekai i august 2020 var det full jobb med å elektrifisere sambandet. Foto: Kurt Helge Røsand / NettStudio / KSU.NO
På Seivika fergekai i august 2020 var det full jobb med å elektrifisere sambandet. Foto: Kurt Helge Røsand / NettStudio / KSU.NO

Trafikktallene for ferge- og hurtigbåtsamband har økt i 2023. Det er færre gjenstående kjøretøy og regulariteten for sambandene var på 99,3 prosent. I forhold til budsjettet har fergene hatt et merforbruk på 0,5 prosent.

FRAM orienterte om saken i samferdselsutvalget 2. april.

Fylkesveifergene fraktet omtrent 168.000 flere kjøretøy i 2023 enn i 2022. Det er en økning på omtrent 5,3 prosent.

For alle fergesambandene i fylket er tallet omtrent 302.700 flere kjøretøy enn i 2022. Dette er en økning på 4,7 prosent.

På fylkesveifergene var tallet på gjenstående kjøretøy 29.452 i 2023. Dette er vesentlig lavere enn i 2022 da tallet på gjenstående kjøretøy var 37.710.

Annonse
Annonse

Elektrifisering

Sambandene Aukra–Hollingsholm, Hareid–Sulesund, Magerholm–Sykkylven, Årvika–Koparneset, Edøya–Sandvika, Seivika–Tømmervågen og Kvanne–Rykkjem er nå elektrifisert.

I løpet av 2024 vil tre nye samband bli elektrifisert, opplyser fylkeskommunen.

Økonomi

Nettokostnad for hurtigbåtene ble på 166,3 millioner kroner, noe som innebærer et merforbruk på 10,7 millioner kroner i forhold til budsjettet. Samanlignet med 2022 har inntektene økt med 3 millioner kroner, noe som tilsvarer omtrent 12,5 prosent.

(Kilde: Møre og Romsdal fylkeskommune)

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse