Trafikktallene for ferge- og hurtigbåtsamband har økt i 2023. Det er færre gjenstående kjøretøy og regulariteten for sambandene var på 99,3 prosent. I forhold til budsjettet har fergene hatt et merforbruk på 0,5 prosent.
FRAM orienterte om saken i samferdselsutvalget 2. april.
Fylkesveifergene fraktet omtrent 168.000 flere kjøretøy i 2023 enn i 2022. Det er en økning på omtrent 5,3 prosent.
For alle fergesambandene i fylket er tallet omtrent 302.700 flere kjøretøy enn i 2022. Dette er en økning på 4,7 prosent.
På fylkesveifergene var tallet på gjenstående kjøretøy 29.452 i 2023. Dette er vesentlig lavere enn i 2022 da tallet på gjenstående kjøretøy var 37.710.
Elektrifisering
Sambandene Aukra–Hollingsholm, Hareid–Sulesund, Magerholm–Sykkylven, Årvika–Koparneset, Edøya–Sandvika, Seivika–Tømmervågen og Kvanne–Rykkjem er nå elektrifisert.
I løpet av 2024 vil tre nye samband bli elektrifisert, opplyser fylkeskommunen.
Økonomi
Nettokostnad for hurtigbåtene ble på 166,3 millioner kroner, noe som innebærer et merforbruk på 10,7 millioner kroner i forhold til budsjettet. Samanlignet med 2022 har inntektene økt med 3 millioner kroner, noe som tilsvarer omtrent 12,5 prosent.
(Kilde: Møre og Romsdal fylkeskommune)