Annonse
KSU – Vipps – desktop
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
09 april 2024 11:20
Del på Facebook
På Seivika fergekai i august 2020 var det full jobb med å elektrifisere sambandet. Foto: Kurt Helge Røsand / NettStudio / KSU.NO
På Seivika fergekai i august 2020 var det full jobb med å elektrifisere sambandet. Foto: Kurt Helge Røsand / NettStudio / KSU.NO

Trafikktallene for ferge- og hurtigbåtsamband har økt i 2023. Det er færre gjenstående kjøretøy og regulariteten for sambandene var på 99,3 prosent. I forhold til budsjettet har fergene hatt et merforbruk på 0,5 prosent.

FRAM orienterte om saken i samferdselsutvalget 2. april.

Fylkesveifergene fraktet omtrent 168.000 flere kjøretøy i 2023 enn i 2022. Det er en økning på omtrent 5,3 prosent.

For alle fergesambandene i fylket er tallet omtrent 302.700 flere kjøretøy enn i 2022. Dette er en økning på 4,7 prosent.

På fylkesveifergene var tallet på gjenstående kjøretøy 29.452 i 2023. Dette er vesentlig lavere enn i 2022 da tallet på gjenstående kjøretøy var 37.710.

Annonse
Annonse

Elektrifisering

Sambandene Aukra–Hollingsholm, Hareid–Sulesund, Magerholm–Sykkylven, Årvika–Koparneset, Edøya–Sandvika, Seivika–Tømmervågen og Kvanne–Rykkjem er nå elektrifisert.

I løpet av 2024 vil tre nye samband bli elektrifisert, opplyser fylkeskommunen.

Økonomi

Nettokostnad for hurtigbåtene ble på 166,3 millioner kroner, noe som innebærer et merforbruk på 10,7 millioner kroner i forhold til budsjettet. Samanlignet med 2022 har inntektene økt med 3 millioner kroner, noe som tilsvarer omtrent 12,5 prosent.

(Kilde: Møre og Romsdal fylkeskommune)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Arne Almaas 1 timer siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Arne Almaas 18 timer siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Monologer er vel ikke nyheter TS ? Da kan du vel heller skrive dagbok for deg selv. 
Terje Sundsbø 23 timer siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Er Frp imot Romsdalsaksen? Frank Sve (Frp) vil ha fergefritt over Langfjorden. Det vil underminere trafikkgrunnlaget for Romsdalsaksen.
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Frank Sve (Frp) vil ha fergeavganger hvert 5. minutt. Det vil kreve enormt mange ferger, og ha et greinalaust stort ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse