Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
20 juni 2024 07:24
Del på Facebook
Canada vil fase ut lakseoppdrett i åpne merder innen fem år. Fra 1. juli er det bare lukkede anlegg som vil bli vurdert når nye konsesjoner deles ut. Illustrasjonsfoto: Paul Kleiven / NTB
Canada vil fase ut lakseoppdrett i åpne merder innen fem år. Fra 1. juli er det bare lukkede anlegg som vil bli vurdert når nye konsesjoner deles ut. Illustrasjonsfoto: Paul Kleiven / NTB

For å beskytte den minkende bestanden av vill stillehavslaks vil Canadas regjering forby oppdrettsanlegg med åpne merder langs kysten av British Columbia.

Målet er å forby åpne merder – altså merder der vannet strømmer fritt gjennom nett eller lignende – innen midten av 2029, sier den føderale regjeringen. Allerede fra 1. juli i år er det kun lukkede anlegg som vil bli vurdert når det skal deles ut nye konsesjoner.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Villaksen er både kulturelt og økologisk viktig for vestkysten av Canada, men over halvparten av de 9000 bestandene i British Columbia minsker, ifølge Pacific Salmon Foundation.

Provinsen har titalls lakseoppdrettsanlegg med åpne merder, som aktivister sier kan spre lus og sykdom til den ville fiskebestanden.

I 2015 lovet statsminister Justin Trudeau å fase ut de åpne anleggene innen 2025. I en uttalelse onsdag sier fiskeri- og havminister Diane Lebouthillier at eksisterende laksekonsesjoner vil bli forlenget med fem år for å sikre en vellykket overgang, men at kravene til blant annet håndtering av lakselus skjerpes.

Annonse
Annonse

Hun sier regjeringen innser at lukkede anlegg er dyrere. De planlegger derfor å gi konsesjoner for ni år av gangen for å gi mer forutsigbarhet for dem som får konsesjon.

Flere urfolksgrupper og kystsamfunn er avhengig av åpne anlegg for å livnære seg, og regjeringen sier den vil legge fram en overgangsplan innen utgangen av juli.

Kilian Stehfest i miljøvernstiftelsen David Suzuki Foundation er glad regjeringen kommer med konkrete tidsfrister, selv om de allerede ligger etter skjemaet de opprinnelig lovet. Bransjen sier på sin side at fem år er en urealistisk frist for en fullstendig overgang bort fra åpne anlegg.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøMen, kva trur du kostnaden vi vere.Husk at SVV sine tall 2022 for Tautratunellen er 6,6 mrd. for 14 km ...
@Geir Ole SætremyrTror du at prisstigningen står stille for alle andre prosjekter enn Møreaksen? Sammenlignet med de gigantiske jernbaneprosjektene er Møreaksen et langt ...
@Terje SundsbøP50 kostnad Vik til Molde I 2022 kroner er 21,5 mrd. Kva trur du dette vil vere i 2030 kroner? ...
@Geir Ole SætremyrMed opposisjonens tillegg til NTP er dette blant tidenes største. Realiteten er at det finnes midler til Møreaksen.Dine bompengeanslag skal ...
@Terje SundsbøBåde Høgre og Frp vil kutte oppgradering av jernbane i Østfold. I tillegg vil Høgre kutte fleire prosjekt som ikkje ...
@Geir Ole SætremyrDe økonomiske tyngdelovene gjelder også jernbane. Like fullt investeres det i gigantiske jernbaneprosjekter på Østlandet, langt ut over det forrige ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse