Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm, fast skribent
Artikkel
25 august 2024 10:00
Del på Facebook
Verdens første 100 hk utenbordsmotor, Mercury 100 med sort profilfarge, ble vist fram mot slutten av 1961 og kom på markedet i 1962. (Mercury reklamebilde)
Verdens første 100 hk utenbordsmotor, Mercury 100 med sort profilfarge, ble vist fram mot slutten av 1961 og kom på markedet i 1962. (Mercury reklamebilde)

Fra slutten av 1950-tallet og utover 1960-tallet var det en stor utvikling av utenbordsmotorer og glassfiberbåter. Mercury, som var en av de ledende motorprodusentene, kom med den første 100 hk utenbordsmotoren.

I 1957 lanserte Mercury den første rekkesekser utenbordsmotoren. Mot slutten av 1961 ble denne videreutviklet til verdens første 100 hk utenbordsmotor. Dette ble en serie motorer som ble kalt «Tower og Power» – rekkesekserne var fysisk store motorer.

Da Mercury sin sjefsingeniør, Charlie Strang, hadde fortalt sin mor om at den store motoren kunne vært mer kompakt, svarte hun at store damer hadde på seg sorte klær for virke mindre. Neste dag ble 100-hesteren lakkert svart og det ble starten på Mercury sin profil med sorte motorer.

Fjord Plast i Norge, som ble Europas ledende produsent av glassfiberbåter, lanserte den legendariske hardtopbåten Fjordling 17 i 1962/1963. Generalagenten i Sverige, som var importør av Mercury, solgte mange av denne populære båten. Disse hadde ofte en sort Mercury 100 hk rekkesekser på hekken.

Fjordling 17 HT med Mercury 100 hk rekkesekser ble en storselger i Sverige på 1960-tallet. En elegant båt og motor. Fjordling var konstruert av Jan Herman Linge og hadde dyp V-bunn med vannballast-tunnel. (Fjord Plast reklamebilde)Fjordling 17 HT med Mercury 100 hk rekkesekser ble en storselger i Sverige på 1960-tallet. En elegant båt og motor. Fjordling var konstruert av Jan Herman Linge og hadde dyp V-bunn med vannballast-tunnel. (Fjord Plast reklamebilde)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøDet er klart at vern om natur og reduksjon av klimagassutslipp er politikk. Inkludert bruk av offentlige midlar for måloppnåing. 
@Geir Ole SætremyrDet er tydelig at du, som representerer Naturvernforbundet, har en politisk agenda. Men du vil ikke svare på kritiske spørsmål. ...
@Terje SundsbøEg har analysert og konkludert med at at dei økonomiske rammene for Kjerringsundet og Møreaksen ikkje tilseier at desse prosjekta ...
@Geir Ole SætremyrDu kommer gladelig og oppfordret med dine egne meninger om bompengene på Kjerringsundet. Men du vil ikke svare på om ...
@Terje SundsbøSå langt er det ingenting som tyder på at konstruksjone Kjerringsundet er økonomisk gjennomførbar, i alle fall med Aukra kommune ...
@Terje SundsbøKvifor skal eg forklare meg for ditt tribunal?Du får heller konsentrere deg om regnestykket du ikkje sår å sjå resultatet ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse