Nå viser tallene at flere reiser til og fra flyplassen på Kvernberget. Men den positive utviklingen kan stanse eller bli begrenset når SAS nok en gang setter inn CRJ-flyene som erstatning for Boeing-maskinene. I følge TK skjer det fra 2. april.
Jeg har opplevd en rekke ganger at det har vært problemer med de små flyene i forhold til arbeidshestene fra Boeing. Kommer vinden fra feil side så er det kort vei til kanselleringer. Det at det er vesentlig færre seteplasser i de små flyene, gjør også at det blir færre rabatt-billetter.
Flere forretningsreisende fyller opp
Vi vet at oljevirksomheten er i vekst igjen (og godt er det). Det betyr også mye positivt for det øvrige næringslivet. Det betyr igjen at det blir flere forretningsreisende som også bidrar til å fylle opp rabattsetene.
Jeg håper at dem som lokalt jobber for å styrke flyplassen på Nordmøre, nå tar grep i forhold til SAS slik at dette beslutningen kan gjøres om. Men skal vi være sikker på at vi får større fly, er det et middel som hjelper godt – og det er at nordmøringene bruker flyplassen sin i større utstrekningen enn i dag.
Hvor står laksefrakt-saken?
Ellers har flere av oss etterlyst initiativ som gjør at mer laks kan fraktes med fly fra Kvernberget. Det ville sikre driftsgrunnlaget for større fly – og det kan på sikt også gjøre at rutetilbudet kan utvides.
Får vi gjennomslag for å opprette en ferjeforbindelse over Trondheimsfjorden mellom Hitra og Aure, vil det være kort vei til Kvernberget. Dette gjør at folk fra Frøya/Hitra også kan være en aktuell passasjergruppe i forhold til Kvernberget i tillegg til laksefrakt.
Men skal man få den nødvendige effekten, må selvsagt tilbringertjenesten tilpasses ferjerutene. Og så man få løst de problemene man har hatt med det nye parkeringssystemet på Kvernberget.
Flere turister reiser med fly
Det å ha Kvernberget som utgangspunkt er veldig bra. Det gjelder både når man skal være turist selv eller når turister kommer for å besøke vår fantastiske landsdel. Veldig mange nordmøringer reiser året gjennom til feriesteder rundt om i verden. Det å finne korrespondanse med utenlandsfly på Gardermoen er aldri noe problem. Det er det heller ikke for folk som kommer fra utlandet for å besøke Nordmøre.
Får vi beholde Boeing-maskinene året rundt, vil flere få muligheten til å reise til og fra Gardermoen.