Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Per Helge Pedersen
Artikkel
14 mars 2018 06:00
Del på Facebook
Boeing 737 tar av fra Kristiansund lufthavn, Kvernberget. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Boeing 737 tar av fra Kristiansund lufthavn, Kvernberget. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nå viser tallene at flere reiser til og fra flyplassen på Kvernberget. Men den positive utviklingen kan stanse eller bli begrenset når SAS nok en gang setter inn CRJ-flyene som erstatning for Boeing-maskinene. I følge TK skjer det fra 2. april.

Jeg har opplevd en rekke ganger at det har vært problemer med de små flyene i forhold til arbeidshestene fra Boeing. Kommer vinden fra feil side så er det kort vei til kanselleringer. Det at det er vesentlig færre seteplasser i de små flyene, gjør også at det blir færre rabatt-billetter.

Flere forretningsreisende fyller opp
pedersen per helge L 400Per Helge Pedersen, fast spaltistVi vet at oljevirksomheten er i vekst igjen (og godt er det). Det betyr også mye positivt for det øvrige næringslivet. Det betyr igjen at det blir flere forretningsreisende som også bidrar til å fylle opp rabattsetene.

Jeg håper at dem som lokalt jobber for å styrke flyplassen på Nordmøre, nå tar grep i forhold til SAS slik at dette beslutningen kan gjøres om. Men skal vi være sikker på at vi får større fly, er det et middel som hjelper godt – og det er at nordmøringene bruker flyplassen sin i større utstrekningen enn i dag.

Hvor står laksefrakt-saken?
Ellers har flere av oss etterlyst initiativ som gjør at mer laks kan fraktes med fly fra Kvernberget. Det ville sikre driftsgrunnlaget for større fly – og det kan på sikt også gjøre at rutetilbudet kan utvides.

Får vi gjennomslag for å opprette en ferjeforbindelse over Trondheimsfjorden mellom Hitra og Aure, vil det være kort vei til Kvernberget. Dette gjør at folk fra Frøya/Hitra også kan være en aktuell passasjergruppe i forhold til Kvernberget i tillegg til laksefrakt.

Men skal man få den nødvendige effekten, må selvsagt tilbringertjenesten tilpasses ferjerutene. Og så man få løst de problemene man har hatt med det nye parkeringssystemet på Kvernberget.

Flere turister reiser med fly
Det å ha Kvernberget som utgangspunkt er veldig bra. Det gjelder både når man skal være turist selv eller når turister kommer for å besøke vår fantastiske landsdel. Veldig mange nordmøringer reiser året gjennom til feriesteder rundt om i verden. Det å finne korrespondanse med utenlandsfly på Gardermoen er aldri noe problem. Det er det heller ikke for folk som kommer fra utlandet for å besøke Nordmøre.

Får vi beholde Boeing-maskinene året rundt, vil flere få muligheten til å reise til og fra Gardermoen.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse