Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
15 april 2018 10:09
Del på Facebook
De to tidligere kampfellene Robert Eriksson og Per Sandberg fotografert på Stortinget. Nå er det markedsadgang for norsk fisk det gjelder. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
De to tidligere kampfellene Robert Eriksson og Per Sandberg fotografert på Stortinget. Nå er det markedsadgang for norsk fisk det gjelder. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hjemme i Trøndelag ble de kalt politikkens Knoll og Tott. Nå krever Sjømat-sjef Robert Eriksson at fiskeriminister Per Sandberg tar et tolloppgjør med EU.

– Tiden er inne for å framforhandle en bedre EØS-avtale. Målet er å flagge hjem flere arbeidsplasser fra EU. En kraftig reduksjon i importtollen for bearbeidet fisk er et fint sted å begynne, sier administrerende direktør Robert Eriksson i Norske Sjømatbedrifters Landsforening til NTB.

Den tidligere Frp-statsråden kommer nå med en innstendig oppfordring til sin gamle kampfelle og politiske partner Per Sandberg. Så tett var forholdet dem imellom at de i Trøndelag på 1990-tallet ble kalt lokalpolitikkens Knoll og Tott.

– Regjeringen må være mer aktiv overfor EU. Eksporthindringene må bygges ned, framholder Eriksson.

Flagge hjem
EU er det viktigste eksportmarkedet for norsk fisk. Dit eksporterer Norge hvert år rundt 1,6 millioner tonn sjømat til en verdi av 61 milliarder kroner. Likevel mener sjømatnæringen at markedsadgangen til EU er uakseptabelt dårlig.

– Norsk fisk sysselsetter i dag 21.000 personer i EU. Det er på tide at flere av disse arbeidsplassene flagges hjem, sier Eriksson.

Han mener det er høye tollmurer som i hovedsak hindrer Norge i å bearbeide fisken hjemme, og at tiden er moden for å reforhandle EØS-avtalen på dette området.

– Importtollen er 2 prosent på ubehandlet fisk og 20 prosent på røkt fisk. Handelsbetingelsene til vårt største marked har stått på stedet hvil i 20 år, sier Eriksson.

10.000 arbeidsplasser
Sjømat-sjefen mener det ville ha skapt minst 10.000 nye arbeidsplasser i Norge dersom foredlingen av norsk laks hadde skjedd her og ikke i EU.

– Mer foredling i Norge ville også gitt mindre klimagassutslipp fra transport, hevder Eriksson.

Fiskeriminister Per Sandberg (Frp) er langt på vei enig med sin gamle statsrådskollega og kampfelle fra lokalpolitikken.

– Jeg er enig i at det er viktig å legge til rette for lønnsom bearbeiding i Norge, og at det er viktig å redusere importtoll på bearbeidet fisk i EU. Handelsvilkår påvirker klart muligheten for bearbeiding, men også arbeidskostnader, kostnadsnivå, transport og stabile leveranser betyr mye for lønnsomheten, sier Sandberg til NTB.

– Topp prioritet
Fullverdig markedsadgang til EU har topp prioritet for regjeringen, sier Sandberg. Han framholder at rammevilkårene systematisk er blitt forbedret siden EØS-avtalen ble framforhandlet.

Men den siste forhandlingsrunden med EU om bedre markedsadgang i 2015, avslørte ifølge fiskerministeren stor motstand fra EUs bearbeidingsindustri og enkelte medlemsland mot å fjerne toll i EU. Dette gjaldt selv for lave, ubetydelige tollsatser, som Sandberg uttrykker det.

– Vi fortsetter det systematiske arbeidet med å bedre markedsadgangen for sjømat, og jeg vil gjøre det jeg kan. Vi forventer ny runde med EU når tollfrie kvoter løper ut i 2021. I tillegg kommer brexit, hvor vi skal jobbe for frihandel for fisk til Storbritannia, sier han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse