Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm
Artikkel
09 juni 2018 12:01
Del på Facebook
50-års jubilanten «Hagbart Waage» pynter opp ved Piren. Skipper og reder Ole Tønder serverte jubileumsbløtkake 7. juni. Foto: Terje Holm/Grip Shipping
50-års jubilanten «Hagbart Waage» pynter opp ved Piren. Skipper og reder Ole Tønder serverte jubileumsbløtkake 7. juni. Foto: Terje Holm/Grip Shipping
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Torsdag 7. juni er Redningsselskapets dag. Samme dag fylte den tidligere redningsskøyten «Hagbart Waage» 50 år. Dagen ble feiret på Piren med besøk av RS «Erik Bye» og RS «Christiansund».

I operativ tjeneste som redningsskøyte 1968–1988

RS 78 «Hagbart Waage» var i Redningsselskapets tjeneste fra 1968 til 1988. I løpet av de 20 årene berget mannskapet 11 liv og tre fartøy, og assisterte 393 fartøy. Redningsskøyta ble bygd av Smedvik mek. Verksted i Tjørvåg som bygg nr. 24 i 1968, med skrog fra Hasund mek. Verksted. Den ble finansiert av skipsreder Hagbart Waage (1899–1977) fra Oslo, og fikk navn etter hans far Hagbart Waage (1858–1909). «Hagbart Waage» har bruttovekt på 135 tonn, lenge på 22,85 meter, dekksbredde på 6 meter og dypgang på 3,6 meter. To GM-motorer på tilsammen 484 hestekrefter gir en toppfart på rundt ti knop og slepekraft på seks tonn. Mens den gikk som redningsskøyte var det et mannskap på fem.

MS «Hagbart Waage»

Den tidligere redningsskøyta ble overtatt av Ole Tønder i Grip Shipping i 1997 og fikk hjemmehavn i Kristiansund. For å tilpasse båten til passasjertrafikk, fikk den ombygging med større dekkshus og stor salong. Lugarene ble oppgradert og motoren fikk en større overhaling. Ole Tønder har lykkes med å beholde båtens klassiske linjer og har langt ned et godt arbeid for å ta vare på den historiske båten. Fra 2015 overtok Ole Tønder Griparuta, som nesten var lagt ned. Med entusiasme, pågangsmot og en målrettet markedsføring, har han fått denne viktige turistruten oppe å gå igjen. I sommermånedene har «Hagbart Waage» faste avganger til Grip og skaper litt ekstra liv på havna. MS «Hagbart Waage» pynter også opp i bybildet ved sin kaiplass på Piren.

RS 78 «Hagbart Waage» var i tjeneste som redningsskøyte fra 1968 til 1988. Foto: RedningsselskapetRS 78 «Hagbart Waage» var i tjeneste som redningsskøyte fra 1968 til 1988. Foto: Redningsselskapet

Ole Tønder har laget ned en større innsats og fått fart i Griparuta. Her ligger «Hagbart Waage» ved kaia på Grip. Foto: Terje HolmOle Tønder har laget ned en større innsats og fått fart i Griparuta. Her ligger «Hagbart Waage» ved kaia på Grip. Foto: Terje Holm

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse