Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
06 september 2018 13:20
Del på Facebook
Grensehandelen øker videre. Foto: Thomas Winje Øijord / NTB scanpix
Grensehandelen øker videre. Foto: Thomas Winje Øijord / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nordmenn grensehandlet for 15,1 milliarder kroner fra sommeren 2017 til sommeren 2018. Det er 571 millioner mer enn den forrige tolvmånederseperioden.

Grensehandelen på dagsturer til utlandet økte med 4 prosent fra tredje kvartal 2017 til og med andre kvartal 2018.

Antallet dagsturer falt imidlertid med 2,2 prosent, fra 8,3 til 8,1 millioner turer i den samme perioden, viser tall Statistisk sentralbyrå la fram torsdag.

Virke handel er bekymret over tallene og tror den storstilte utbyggingen på grensen tyder på at enda flere arbeidsplasser vil gå tapt om ikke regjeringen snarest handler.

Rammer alle
– Grensehandelen rammer alle bransjer i handelen, fra apotek og sportsforretninger til dagligvare. Det er helt uakseptabelt at norske myndigheter legger til rette for eksport av handel og arbeidsplasser til utlandet, sier Harald Andersen, direktør for Virke handel.

NHO Mat og Drikke hevder grensehandelen svekker norsk omstillingsevne.

– Utviklingen burde bekymre regjeringen som stadig snakker om de 200.000 nye arbeidsplassene vi må skape for å sikre velferden for fremtiden, sier administrerende direktør i NHO Mat og Drikke, Petter Haas Brubakk.

Krever handling
Det høye norske avgiftstrykket medfører, ifølge NHO, en uholdbar konkurranseulempe for norske mat- og drikkeprodusenter, og virker direkte drivende på grensehandelen.

– Økningen i særavgiftene på sjokolade- og sukkervarer har forsterket konkurranseulempen dramatisk for en stor del av norsk mat- og drikkenæring.

– Nivået på handelslekkasjen til Sverige er nå så stor at det gir negative strukturelle og langsiktige virkninger for mat- og drikkenæringen i Norge, og det krever rask handling fra norske myndigheter, sier Brubakk.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse