Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
16 oktober 2018 09:16
Del på Facebook
Fallet i annonseinntektene for TV-markedet fortsetter. Fra september i fjor og til september i år er nedgangen på 174 millioner kroner. Fortsetter utviklingen slik, kan internett gå forbi TV som reklamemedium i løpet av året. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Fallet i annonseinntektene for TV-markedet fortsetter. Fra september i fjor og til september i år er nedgangen på 174 millioner kroner. Fortsetter utviklingen slik, kan internett gå forbi TV som reklamemedium i løpet av året. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fallet i annonseinntektene for TV-markedet fortsetter. Fra september i fjor til september i år er nedgangen på 174 millioner kroner.

Det er nye tall fra Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen som viser at TV-gruppen (lineær TV) i september i år har en markedsandel på 37 prosent, mens den i fjor lå på 39,3 prosent, skriver Dagens Næringsliv.

Daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen er overrasket over tallene og mener at en av årsakene kan være at annonsørene ikke har hatt troen på TV-satsingene som er blitt lansert i høst.

Overgangen fra NRK til TV 2 har for eksempel vært svært dårlig for talkshow-kongen Fredrik Skavlan, som har mistet flere hundre tusen seere.

Samtidig puster internett nå TV i ryggen. Annonsemarkedet på nett økte med 8,5 prosent i september og ligger an til å gå forbi TV som den største annonsekategorien i løpet av året. Det er i så fall for første gang. Internett har nå en markedsandel på 35,9 prosent.

– Det kommer til å bli en milepæl, og noe vi har ventet på i mange år. Jeg tror dette skjer i 2018. Men det vil bli ekstremt jevnt de kommende månedene, sier Jarle Thalberg i mediebyrågrupperingen Group M til avisen.

Også radiostasjonene sliter med å få inn annonsekroner. I september i år falt annonseinntektene med 10,6 prosent for dette markedet.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr Nylig Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at EF ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 29 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse