Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
16 oktober 2018 09:55
Del på Facebook
Elbiler koster folk mindre og medfører inntektssvikt for statskassa. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Elbiler koster folk mindre og medfører inntektssvikt for statskassa. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I 2019 regner regjeringen med å ta inn 47 milliarder kroner i ulike avgifter på kjøp og bruk av bil. Elbiler har bidratt til å kutte inntektene med en tredel.

Regnet i 2019-kroner tok staten ifølge Aftenposten inn 72,5 milliarder kroner i ulike avgifter på kjøp og bruk av bil i 2007. Nedgangen de siste tolv årene på rundt 25 milliarder kroner skyldes at folk i større grad kjøper biler med lave avgifter.

Ifølge avisen økte andelen elbiler i nybilsalget fra 3 prosent i 2012 til 26 prosent de første åtte månedene i 2018. For hybridbiler har andelen økt enda mer, fra 4 prosent i 2012 til over 30 prosent hittil i år.

Dieselbilen er den store taperen på statistikken, der andelen av nybilsalget sank fra 64 prosent i 2012 til litt under 20 prosent så langt i år.

Salget av bensinbiler har sunket noen prosentpoeng, til rundt 25 prosent de første åtte månedene i 2018.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse