Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
08 januar 2019 10:24
Del på Facebook
De upopulære bomstasjonene kan forsvinne til fordel for en avgift per kjørte kilometer. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
De upopulære bomstasjonene kan forsvinne til fordel for en avgift per kjørte kilometer. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Om få år kan antall kjørte kilometer avgjøre hvor mye du skal betale i veiavgifter til statskassen. Datatilsynet gir nå grønt lys for GPS-måling.

Flere politiske partier og bilorganisasjoner har lenge vært enige om at satellittbasert veiprising, der bilistene betaler for hvor mange kilometer bilen kjører, bør erstatte dagens bompenger, skriver Aftenposten.

Et slikt system kan erstatte dagens avgiftssystem med bompenger, drivstoffavgifter, engangsavgift og trafikkforsikringsavgift. En utfordring har vært å ivareta personvernet, men Datatilsynet mener nå at dette kan løses. Det kan bety at veiprising kan være på plass om fem-seks år.

– Ja, vi mener utfordringen mellom veiprising og personvern kan løses, sier Datatilsynets direktør Bjørn Erik Thon til Aftenposten.

– Det er allerede lansert interessante tekniske løsninger for et nytt veiprisingssystem som tar innover seg utfordringene knyttet til personvernet. Mye av teknologien er allerede på plass, sier han.

Samferdselsdepartementet er i gang med en utredning om veiprising, men foreløpig kun for tungtransporten. Thon foreslår at Stortinget setter ned et utvalg som skal utrede en helt ny løsning for veiprising som ivaretar personvernet.

I regjeringsforhandlingene som nå pågår på Hadeland, jobber KrF og Venstre for at et slikt utvalg skal bli del av en ny regjeringserklæring. KrF leverte allerede i fjor høst et representantforslag der partiet foreslår at Stortinget ber regjeringen utrede og planlegge innføring av satellittbasert veiprising. Venstres Abid Raja sa nylig at Venstre også ønsker å erstatte bompenger med veiprising så snart personvernutfordringene er ivaretatt. Tirsdag 8. januar er det høring i Stortinget om saken.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse