Annonse
NTB
Artikkel
NTB
06 februar 2019 10:31
Del på Facebook
Direktør i Forbrukertilsynet, Elisabeth Lier Haugseth, mottok flest klager knyttet til strøm i fjor. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Direktør i Forbrukertilsynet, Elisabeth Lier Haugseth, mottok flest klager knyttet til strøm i fjor. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forbrukertilsynet mottok totalt 14. 661 tips og klager i fjor, noe som er ny rekord. I år som i fjor klager flest på strømregningen.

Det kom inn hele 1.400 flere henvendelser til tilsynet i fjor sammenlignet med året før. De fleste klagene handler om strøm, telefonsalg og villedende markedsføring. Det kom også inn mange klager på internettjenester, mobilbransjen og kredittmarkedsføring.

– Markedsføring av strøm irriterer fortsatt, men vi ser også en stor økning i klager på tjenester folk har bestilt på internett, og hvor det for eksempel er vanskelig å komme seg ut av avtalen. Hovedregelen er at det skal være like enkelt å komme seg ut av en avtale som å inngå den, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.

«Fiffige avtaler»

Også Forbrukerrådet, som la fram sin årsstatistikk forrige uke, hadde en økning i antall strømklager i fjor.

Forbrukerrådet peker på strømselgere med «fiffige avtaler» som en årsak til økningen og viser til at selgere ofte leverer avtaler «der strømmen blir mye dyrere enn kundene tror».

Les også: Forbrukerrådet melder om strømprisforvirring

Mens Forbrukerrådet er en uavhengig interesseorganisasjon som hjelper forbrukere, er Forbrukertilsynet (tidligere Forbrukerombudet) en offentlig tilsynsmyndighet som særlig arbeider for å forebygge og stoppe ulovlig markedsføring, urimelige vilkår i kontrakter og ulovlige former for handelspraksis.

Telefonsalg er verstingen

Telefonsalg er den markedsføringsformen tilsynet fikk flest klager på i fjor. De forbrukerne som har reservert seg mot telefonsalg, klager på at næringsdrivende ikke respekterer reservasjonen.

– Vi fattet i fjor flere forbudsvedtak og ila overtredelsesgebyr for selskaper som har ringt forbrukere som har reservert seg mot telefonsalg, og det vil vi fortsette med i 2019, sier Haugseth.

Antallet tips Forbrukertilsynet mottok i 2018, økte med 56,7 prosent sammenlignet med 2017 til totalt 8.826 tips. Tilsynet tipses særlig om spam og nettsvindel.

– Vi har sett en stor økning i tips om uønsket spam. Nettsvindel og falske nettbutikker er også noe som veldig mange forbrukere opplever problemer med og sier fra til oss om, sier Haugseth.

Hun sier tilsynet vil øke innsatsen mot disse områdene i år.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Vidar Hölm 4 timer siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
"Nå er det ikke tid for «blame game», sa helseminister Jan Christian Vestre (Ap) til Sunnmørsposten 24. oktober. Jo, det ...
Vidar Hölm 4 timer siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
Norges offentlige helsevesen er i full krise og det er det nettopp Arbeiderpartiet som har hovedansvaret for! Helsereformen 2002/Tore Tønne. ...
Ketil Strand Andersen 4 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse